De omzet van de grootste webshops in Nederland is in 2022 met 2 procent gedaald. Dit meldt Twinkle100. Het e-commerce vakblad rangschikt elk jaar de grootste online verkopers in Nederland in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI). In de 16 edities is het nooit eerder voorgekomen dat de gezamenlijke online omzet daalde.
Foto ter illustratie © Leonovo | Dreamstime.com
De 300 grootste online verkopers in Nederland, met op de top drie bol, Albert Heijn en Coolblue, zagen in 2022 hun gezamenlijke omzet ten opzichte van het vorige jaar met gemiddeld 2 procent krimpen tot 26,06 miljard euro.
"Het is voor het eerst dat we een daling zien in de gezamenlijke omzet, sinds de Twinkle100 in 2008 voor het eerst verscheen", zegt Twinkle hoofdredacteur Daniël Verheij. "E-commerce is in de afgelopen jaren gigantisch gegroeid, met name tijdens en vlak na de coronapandemie kon het niet op en ging de online omzet door het dak. Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt, en dat zien we nu ook terug in dit onderzoek."
Verder blijkt uit onderzoek van Twinkle dat gratis verzenden en retourneren onder de grote webshops een veelbesproken kwestie is. Bij 9% van de top-100 webshops is verzending altijd gratis en 60% biedt gratis verzending aan vanaf een bepaald aankoopbedrag. Het retourneren is wel vaker aan kosten verbonden. In totaal vergoedt slechts 55% van de webshops standaard de retourkosten.
Lees hier het volledige artikel.