Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dille & Kamille kiest nieuwe supply chain strategie

Supply chain manager Harold Reusink: "Voorraad webshop al met 40% afgenomen"

Winkelketen Dille & Kamille bestaat al bijna vijftig jaar en blijft aan de weg timmeren. Om verdere groei te faciliteren en grip te houden op kosten, werd een nieuwe manier van supply chain planning opgetuigd met Slim4 als digitale basis. De eerste voordelen zijn al spectaculair, maar dit is nog maar het begin, vertellen supply chain manager Harold Reusink van Dille & Kamille en retaildirecteur Peter Bocken van Slimstock.


Supply chain manager Harold Reusink van Dille & Kamille.

Als je een Dille & Kamille-winkel binnenstapt, denk je niet als eerste aan ‘digitale transitie’ of ‘supply chain planning tools’. Toch gaat achter de rustieke, smaakvol ingerichte panden met duurzame huis-, tuin- en keukenspullen van natuurlijke materialen, een uiterst professionele supply chain organisatie schuil. Hier is de afgelopen jaren, onder leiding van supply chain manager Harold Reusink, hard aan gewerkt. “Toen ik iets minder dan vijf jaar geleden in dienst kwam, bestond mijn afdeling niet eens”, vertelt hij. “De mensen die zich met de inkoop en het winkelreplenishment bezig hielden, zaten verspreid over het bedrijf. Om op een gezonde manier verder te kunnen groeien, met een goede servicegraad en zonder dat de voorraden onevenredig hoog oplopen, hebben we hier één supply chain team van gemaakt. Dat was de eerste stap.”


Digitale transitie
Dille & Kamille heeft 47 winkels, verdeeld over drie landen: Nederland, België en Duitsland. Deze worden bevoorraad vanuit één centraal dc, in Waddinxveen, waar ruim 3.000 verschillende voorraadartikelen liggen. Het volledige assortiment wordt in opdracht van Dille & Kamille, onder eigen label, geproduceerd door zo’n 200 toeleveranciers verspreid over de wereld. Voor het uitrekenen van de bestellingen voor deze toeleveranciers, gebruikten de voorraadbeheerders tot voor kort Excel. Reusink: “Als je zo hard groeit zoals wij de afgelopen jaren, dan loop je daar op een gegeven moment mee vast. We hadden als bedrijf al een digitale transitie in gang gezet waarbij we werkelijk alle bedrijfssystemen tegen het licht hebben gehouden. In dat kader zijn we ook op zoek gegaan naar een professionele tool voor omnichannel voorraadbeheer. De keuze viel op Slimstock omdat die veel retailkennis hebben en ons kunnen helpen met best practices uit de markt.”

Pittige omstandigheden
Om zich te wapenen tegen de huidige, pittige marktomstandigheden, moeten retailers als Dille & Kamille meer de regie over hun omnichannel voorraadketen pakken, stelt retailexpert Peter Bocken van Slimstock. “Corona, de oorlog in Oekraïne en vooral de inflatie heeft er in deze sector flink ingehakt. Door de prijsstijgingen en dalende omloopsnelheden zijn de voorraden van veel retailers in één jaar tijd bijna met een kwart gestegen. Hoe de markt zich komend jaar gaat ontwikkelen is lastig te voorspellen dus moet je, om winstgevend te blijven, kort op de bal spelen. Dat betekent dat je de hele supply chain, dus leveranciers, dc’s, winkelvoorraden én online kanalen, vanuit één centraal systeem moet aansturen. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat een artikel in de ene winkel of in de webshop out-of-stock raakt, terwijl er in andere winkels nog meer dan voldoende van ligt.”

Out-of-stocks ruim gehalveerd
Dille & Kamille doorloopt voor zijn Slim4-implementatie een tweetrapsraket: eerst wordt de aansturing van het dc geautomatiseerd en daarna de bevoorrading van winkels. Het eerste deel is een half jaar geleden afgerond en heeft al tot zeer positieve resultaten geleid. De out-of-stocks op dc-niveau zijn ruim gehalveerd. “Servicegraad is voor onze afdeling één van belangrijkste KPI’s dus dat is een geweldig begin”, zegt Reusink. Andere KPI’s waar hij op wordt afgerekend, zoals omloopsnelheid en de financiële voorraadwaarde, zullen ook steeds beter worden, vult Peter Bocken aan. “Slim4 optimaliseert per direct de beschikbaarheid met extra bestellingen, maar kan er nu eenmaal niet voor zorgen dat bestaande overvoorraad sneller wordt verkocht. Hier zul je langzaam op interen en dat heeft soms een paar maanden tijd nodig. Maar de potentie is nu al zichtbaar.”

Grip op kosten
Met de nieuwe software hebben Reusink en zijn team meer grip op de kosten gekregen. De voorraad voor de webshop is al met 40% gedaald – bij een hogere servicegraad! – en de verwachting is dat geleidelijk ook de overtollige voorraad in het dc en de winkels zal verminderen. “Met Slim4 zie je precies hoe de financiële waarde van de voorraad zich ontwikkelt en aan welke knoppen je kunt draaien om hierin bij te sturen. Hiermee zijn we als supply chain afdeling een belangrijke gesprekspartner voor de rest van het bedrijf geworden. Als we Slim4 straks ook voor de winkels inzetten en we vanuit één systeem de hele keten aansturen, kunnen we financieel nog meer impact maken.”

Meer informatie:
Dille & Kamille
www.dille-kamille.nl

Slimstock
www.slimstock.com

Publicatiedatum: