Ondernemers in de detail- en groothandel staan voor grote uitdagingen. Denk aan de huidige inflatie en coronaschulden die moeten worden ingelost. Maar er zijn ook genoeg kansen. Dat stellen
Olaf Zwijnenburg (Sectormanager Retail en Groothandel) en Peter van Heerde (Sectormanager Retail en Groothandel) namens Rabobank Nederland. "We verwachten geen diepe economische crisis met een sterk oplopende werkloosheid zoals we dat in 2008 en 2012 zagen. Dit komt doordat de arbeidsmarkt nog altijd erg krap is."
Foto ter illustratie. © Lornet | Dreamstime.com
In de handel camoufleren prijsstijgingen nog steeds de volumedalingen. Ondernemers worden daarbij geconfronteerd met stijgende kosten. Daarnaast is er veel rumoer in de winkelstraten. Bekende ketens komen in de problemen en dat heeft impact.
Maar wees niet pessimistisch. Er zijn nog veel kansen voor de retail, vaak in de combinatie tussen offline en online, stellen Zwijnenburg en Van Heerde vast. "Discountretail vraagt om een duidelijke visie, strategie en excellentie in de executie en is te combineren met verduurzaming.
In de strijd om de consument experimenteren retailers veel met verschillende verkoopmodellen. Het online verhuren of leasen van producten is bezig aan een opmars."
Lees hier het complete artikel Grote dynamiek in de detail- en groothandel.