Stabiele bezoekerscijfers, een goede sfeer, een groot bijpassend aanbod en meer orders dan verwacht: ondanks politieke en economische tegenslagen heeft de M.O.W. een positieve balans aan het einde van de beurs. De hoge bezoekers- en beslisserskwaliteit van alle verkoopkanalen en inkoopniveaus moet worden benadrukt door de organisatie. De internationaliteit van de bezoekers steeg van 40 naar 44 procent. Dit bevestigde de positie van de M.O.W. als internationaal beurs voor meubelconsumptie.
De kwaliteit van het aanbod werd opnieuw verhoogd. 524 exposanten uit 40 landen presenteerden van 17 tot 21 september op 85.000 m² expositieruimte in het Messezentrum Bad Salzuflen hun producten en innovaties voor de meubelconsumptie, waaronder veel vaste exposanten, maar ook bekende terugkomers en nieuwe exposanten. Ter vergelijking: in 2022 stelden 510 bedrijven uit 41 landen hun producten tentoon. Dit jaar was het niveau van internationaliteit 60 procent. Met 70 bedrijven was Polen de leider onder de internationale exposanten, gevolgd door Denemarken met 28, Frankrijk en Nederland met elk 25, Italië met 23 en Turkije met 20 exposanten. Dit jaar presenteerden de Franse bedrijven hun producten zelf in hal 12. De Oekraïense industrie was ook vertegenwoordigd met een gezamenlijke stand.
44% internationale bezoekers uit 69 landen
De kwaliteit van de bezoekers op de M.O.W. is constant hoog, maar dit jaar is de internationaliteit duidelijk toegenomen. 44% van de bezoekers kwam uit het buitenland (vorig jaar 40%). De kopers kwamen uit 69 landen, waaronder vooral veel uit de buurlanden, voornamelijk uit Oost-Europa en de Balkan, maar ook uit Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Terwijl de verenigingen en commissies toewijzingen plaatsten en hun verenigingsbeurzen bemonsterden, coördineerden de dealers hun assortimenten individueel om hun geassocieerde bedrijven te versterken voor de concurrentie in hun gebied. Afgaande op de verklaringen van veel exposanten werden er meer bestellingen geplaatst dan op grond van de huidige situatie te verwachten was.
In alle productassortimenten waren er innovaties, veel daarvan vooral op het gebied van gestoffeerde meubelen, slaapkamers en massief hout, evenals voor het verkoopkanaal Young Living en zelfbediening. De exposanten toonden een veelzijdig repertoire, van losse stukken tot configureerbare systeemreeksen, van inpakbare goederen tot ruime woonruimtes, van complete series tot accessoires. Ketenverantwoordelijkheid, energiekosten, digitalisering, logistiek en e-commerce hebben de productontwikkeling beïnvloed. Veel innovaties werden gedreven door duurzaamheidsaspecten.
M.O.W. Trends in het kort
Gedempte kleuren voor ontspannen wonen, groene tinten, kruidige kleuren, roest, multifunctionele meubels, integrale stijlen, gereedschapsloze meubelmontage, ronde vormen voor meubelbekleding en kasten, configureerbare feel-good oases met oplaadfunctie, verlichting, opbergruimte, en planken voor mobiele telefoons, flexibele bijzettafels, gezellige eethoeken, massief houten meubelen, kastfronten met lamellen van decoratief tot massief in alle productgroepen, 3-D fronten, badkamers onder 30 kg in collies, comfortabele thuiskantooroplossingen, opbergruimteoplossingen voor de hal en garderobe, speel- en themakamers voor kinderen en jongeren, gestoffeerde bedden met kussens en plaids, slimme matrassen voor gezond slapen, duurzaamheid, recyclebare materialen, decoratieve highlights & planten.
Dit is wat de M.O.W. 2023 heeft laten zien: de huidige uitdagingen verenigen deze sector. Alleen samen kunnen de komende hindernissen worden overwonnen. Tegelijkertijd zijn individuele beslissingen altijd nodig. De bijeenkomst op dinsdag en het 360GradPlaza van de dienstverleners droegen bij aan de communicatieve uitwisseling en zorgden voor extra spirit. "De beurs was goed, hoewel dit niet te verwachten was in de aanloop," zeiden de organisatoren, en het was goed omdat het liet zien dat de industrie actief is en geïnteresseerd is in de beurs".
In 2024 vindt de M.O.W. plaats van 22 tot 26 september 2024.
Meer informatie:
M.O.W.
www.mow.de