"Toen ik 40 jaar geleden mijn vader opvolgde, zag ik zaken vaak anders. Hij had toch een andere visie en werkwijze. Ik zie nu hetzelfde gebeuren met Kay. Gaat hij opeens inbouwkasten verkopen. 'Dat ga je toch niet doen? Wordt niks!', hield ik hem voor. Maar intussen draait die afdeling als een tierelier. Ik kan niets anders zeggen dan dat hij meestal gelijk heeft, hahaha."
Aan het woord is John van Zweden (61). Hij gaf onlangs het stokje door aan zoon Kay (27) en schoondochter Joëlle (24). Dat betekent niet dat John achter de geraniums is gekropen. Als man van vooral de interieurprojecten heeft hij het drukker dan ooit, zeker als je daar zijn 'bijbaantjes' bij optelt. Want de Hagenees is ook nog eigenaar van een reclamebedrijf dat reclameborden maakt, textiel bedrukt en belettering van auto’s uitvoert. Verder is hij actief als trouwambtenaar, voorzitter én trainer van DHC ("we hebben het 11e grootste voetbalstadion van Nederland, over zes jaar wil ik betaald voetbal spelen"), spreker op events van bedrijven en bovenal fervent supporter en sponsor van ADO Den Haag en Swansea City, waar hij vaak te vinden is.
Zoon Kay met pa John van Zweden en hun partners c.q. moeder en schoondochter.
We spreken John en Kay op de eerste etage van de 2500 m2 grote showroom in Den Haag, welk gebouw over pak 'm beet anderhalf jaar wordt verruild voor een compleet nieuw onderkomen van liefst 4000 m2 even verderop in de Oude Haagweg. Terwijl het nadrukkelijk aanwezige ARTE-behang op de wanden voor een warme sfeer zorgt, steken de twee van wal. Vragen hoeven er nauwelijks gesteld te worden, want vader en zoon praten honderduit tegen elkaar en gaan de discussie niet uit de weg. "Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik zo indringend met Kay spreek. Moet ik vaker doen", zegt John in een onbewaakt ogenblik, als Kay even is weggelopen. De liefde voor zijn zoon blijkt groot, de band wordt sterker, zo blijkt. Ook over schoondochter Joëlle steekt hij de loftrompet. Aan alles merk je dat hij blij is met zijn opvolgers. Hij gelooft 100% in hun ondernemerschap, dat blijkbaar in de familiegenen zit. Want ook zijn 81-jarige moeder en tevens oma van Kay en Joëlle kan het niet laten. Komt ze zogenaamd eten brengen, maar in de tussentijd kijkt ze in haar ooghoeken of er geen klant binnenkomt, want dan rent ze ernaar toe om een gezellig praatje te kunnen maken en als het even kan een rolletje behang te verkopen.
In de winkel van de familie Van Zweden draait het ook om beleving. Het interieurbedrijf verkoopt ook meubels, zoals van PTMD.
Van Zweden Wonen
Over behang gesproken: John van Zweden staat in de interieurwereld vooral bekend als 'de behangkoning', met als gevolg dat veel klanten niet eens weten dat de woninginrichter nog veel meer in huis heeft, zoals meubels van merken als PTMD en Passe Partout en zonweringsproducten van ABZ en Toppoint, maar ook inbouwkasten om maar wat te noemen. Voor Kay reden om de website met de naam Behangparadijs te actualiseren en voortaan als Van Zweden Wonen door het leven te gaan. Dat dekt de lading beter.
Daarnaast is vooral Joëlle heel actief op social media, waardoor veel nieuwe klanten naar de showroom gelokt worden. "Alleen al dit jaar is de omzet met 12% toegenomen. Toevallig heb ik het vorige week nog naar je geappt, pa", zegt Kay, die al sinds zijn 16e in de winkel staat en vrijwel altijd met zijn Joëlle als eerste in de winkel komt en als laatste vertrekt.
Kay is blij met de afdeling inbouwkasten. Blijkt een schot in de roos te zijn.
Luxere segment
Op en top gedreven, dat zijn de Van Zweden's. Het familiebedrijf gaat steeds meer het luxere segment in, maar volgens John moet ook de onderkant van de markt bediend blijven worden. Kay wil als twintiger vernieuwingen doorvoeren en grijpt vooral zijn kans als zijn vader op vakantie is... "Kom ik terug, staan er opeens inbouwkasten. 'Wat heb je nu gedaan?', zeg ik. Maar ik moet toegeven dat hij het goed heeft gezien. Hij heeft me de mond gesnoerd, hahaha.
Datzelfde gaat op voor de ARTE-afdeling. Het is en was niet mijn doelgroep, maar Kay heeft doorgezet. We liepen in het ETC en we vroegen aan die van ARTE of ze zo'n stand ook bij ons neer konden zetten. Die staat er nu. We hebben nu, op Parijs na, met 80 behangpanelen de grootste ARTE-showroom van de wereld. Het luxe gebeuren is niet mijn wereld, maar Kay en Joëlle vullen dat voortreffelijk in, hebben veel architecten en stylisten binnen gebracht die nog steeds klant zijn. Die kopen dit luxe behangmerk.
Ik vind behang verreweg het leukste product dat we hebben, ook al verkoop ik zelf geen rolletje meer. Daar heb ik geen zin meer in, doe liever de grotere projectzaken. Ik ben ook nog vrijwel elke dag in de winkel te vinden."
Kay: "Ik zie pa dus heel vaak. Hij is ook nog eens mijn trainer; ben keeper bij zijn DHC."
Een blik in de ARTE-showroom.
COREtec Studio
Van Zweden Wonen legt haar klanten graag in de watten. "We hebben hier elke dag een stylist aan het werk die alle klanten met raad en daad bijstaat. Zonder koopverlichting. Service vinden we heel belangrijk", zegt Kay.
John: "We verkopen niet alleen het goedkoopste behang en de goedkoopste vloeren, maar ook het duurste behang en de duurste vloeren. Op vloeren geven we trouwens levenslange garantie. Wie doet dat?"
Kay: "Via Headlam krijgen we binnenkort de beschikking over een COREtec Studio: een groots opgezet shop-in-shop concept. We geloven in dit vloerenproduct, vooral ook omdat het makkelijk te leggen is. We hebben eigen stoffeerders in dienst, waarmee we ten opzichte van de concurrentie altijd het verschil kunnen maken. We leggen een vloer voor weinig geld weg. Datzelfde geldt voor behangen, doen we ook allemaal zelf. Schilderen? Ook! Weet je dat negen van de tien offertes doorgaan?! Dat zegt toch genoeg."
John: "Ons concept blijft alleen maar groeien. Soms komen er collega's over de vloer om te kijken hoe wij het doen. Maar diep in mijn hart wil ik dat liever niet; bedenk het toch zelf, denk ik dan", is hij eerlijk.
Raamdecoratie
Sinds een korte tijd verkoopt Van Zweden Wonen ook zonwering. "Nu verkopen we letterlijk alles", gaat Kay verder, die hoge verwachtingen heeft van de nieuwe afdeling raamdecoratie. "Ik denk dat het een van onze grootste productgroepen gaat worden."
"Nou!", reageert John als door een adder gebeten, "dat hoop ik niet, van mij mag behang dat blijven."
Kay: "Ik denk het niet pa. Maar hoe het ook zij, we zijn als woninginrichtingsbedrijf heel uniek en compleet. Joëlle en ik gaan ook alle beurzen af. We zijn altijd proactief, ook tijdens corona. Nu loopt 'iedereen' in de branche te klagen, terwijl onze zaak als een trein loopt. We doen er alles voor."
John: "Ik denk dat het hier niet snel naar beneden zal gaan. We hebben een mooie, warme winkel en nemen ook geen rare risico's. We werken hard, maken lange dagen. Onze klanten worden overdreven goed geholpen. Ja, dat vind ik. Ze betalen ook altijd achteraf, zodat wij scherp blijven en pas een factuur kunnen versturen als alles goed is afgerond."
Het gedreven ondernemerspaar Joëlle (24) en Kay (27) van Zweden.
Verhuizing
"Over 1,5 jaar gaan we hier weg", onthult John aan het einde van het interview. "Ons gebouw, waar we sinds 2000 zitten, maakt plaats voor een flat. Er komen in deze wijk 560 nieuwe wooneenheden. Wijzelf verhuizen verderop in de straat, naar een ander nieuw appartementengebouw, waar we op de begane grond komen te zitten. We krijgen daar de beschikking over een showroom van 4000 m2. En dan te bedenken dat Den Haag ooit 33 behangzaken telde en nu nog maar vier, ons bedrijf meegerekend. Ik denk dat we trots mogen zijn op hetgeen we bereikt hebben", besluit hij, waarna zoon Kay instemmend knikt.
Van Zweden Wonen
Oude Haagweg 20
2552 EP Den Haag
[email protected]
vanzwedenwonen.nl