Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek Whoppah: 7 op de 10 mensen bereid tweedehands meubels te kopen

Uit een recent onderzoek van Panelwizzard in opdracht van Whoppah, de marktplaats voor tweedehands interieur en kunst, blijkt dat steeds meer mensen bereid zijn om tweedehands meubels en interieuritems te kopen. Vooral mensen tussen de 30 en 39 jaar zijn het meest bereid (82,3% vrouwen en 77,8% mannen), terwijl mensen van 60 jaar en ouder het minst bereid zijn (70,6% vrouwen en 61,9% mannen).

4 op de 10 mensen zijn in de afgelopen 2 jaar meer bereid geworden om tweedehands meubels en interieur items te kopen. Binnen de leeftijdscategorie 30-39 jaar is dit zelfs toegenomen bij 5 op de 10 mensen. Thomas Bunnik, CEO Whoppah: “Dit laat zien dat steeds meer mensen tweedehands items accepteren en het belang
van duurzame consumptie inzien.”


Ligne Roset Togo set, te koop bij Whoppah.

Prijs en duurzaamheid belangrijkste reden
De belangrijkste reden voor mannen en vrouwen om tweedehands te kopen is de lagere prijs (66,6% mannen en vrouwen 64,6%). Duurzaamheid is ook een belangrijke reden, vooral voor vrouwen tussen de 30-39 jaar (53%). Het toevoegen van unieke vintage items aan het interieur wordt door 36,2% van de mannen en 39,3% van de
vrouwen genoemd als belangrijkste reden.

Tweedehands markt groeit
Het zoekvolume naar tweedehands design producten is in Nederland de afgelopen 4 jaar gegroeid met 762%, blijkt uit onderzoek van marktdata.nl. Daarnaast voorspelt onderzoeksbureau McKinsey een groei van de tweedehandsmarkt van 35% per jaar tot 2025. Op dit moment zijn 2% van de jaarlijkse consumentenuitgaven in de wereld
aan meubels en interieur tweedehands. ‘’Ons doel is dit te laten stijgen tot 20% in 2030 mede door het doel van 1 miljard euro aan tweedehands verkopen per jaar. Dit komt neer op ruim 2 miljoen producten die jaarlijks een tweede leven krijgen en niet worden weggegooid,” aldus Bunnik. Op Whoppah zijn de categorieën fauteuils, stoelen en banken het meest populair, gevolgd door tafels.

Circulaire economie hard nodig
Thomas Bunnik, CEO Whoppah: ‘’Consumenten worden zich steeds meer bewust van de voordelen op het gebied van duurzaamheid. Dat is hard nodig om de circulaire economie te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat in Nederland jaarlijks 247 miljoen kilo aan interieurafval wordt weggegooid. 90% daarvan wordt niet hergebruikt. Tegelijkertijd wordt iedere minuut een bos ter grootte van 40 voetbalvelden gekapt. We moeten de drempels om tweedehands te kopen en verkopen zoveel mogelijk wegnemen en niet op de pof blijven leven van de volgende generatie.’’

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten vanaf 30 jaar door onderzoeksbureau Panelwizard.

Over Whoppah
Whoppah is een marktplaats voor tweedehands interieur en kunst, waar kopers en verkopers elkaar kunnen vinden om hoogwaardige items een nieuw leven te geven. Met een breed assortiment aan meubels, decoratieve objecten en kunstwerken streeft Whoppah ernaar om duurzaamheid en stijlvol wonen te bevorderen. Whoppah
is actief in Nederland, Duitsland en België.

Meer informatie:
Whoppah
www.whoppah.com

Publicatiedatum: