Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Henk Teunissen (Rivièra Maison): "Het was geen best half jaar, maar ben zeker niet ontevreden"

Eigenaar Henk Teunissen van Rivièra Maison windt er geen doekjes om. Volgens hem is de consument op de kast gejaagd door alle negatieve overheidsverhalen in de media. Vooral publicaties rond de energietarieven hebben vele huishoudens onzeker gemaakt. "Mensen zijn bang gemaakt. Totaal onnodig. Naar nu blijkt zijn de inflatiecijfers ook nog eens te hoog berekend. Eind dit jaar bestaat zelfs de mogelijkheid op deflatie, zo las ik in Het Financieele Dagblad. Al dat negatieve sentiment heeft er wel voor gezorgd dat consumenten minder hebben besteed.
Al met al was het geen best half jaar, maar ik ben zeker niet ontevreden. Voor de retail valt het nog aardig mee. Met name voor de wholesale en op online-gebied liep de omzet wat terug", vertelt de ceo van Rivièra Maison, dat zich profileert als een veelzijdig, modern merk met een sterke merkbeleving. "We merken in de eigen winkels wel een stijgende lijn op het gebied van projecten en hele interieurs. We boeken daar vooral meer grotere orders", voegt hij er nog aan toe.


Henk Teunissen poseert bij een kerstboom die vol cadeautjes hangt: limited editions in het klein van eerder uitgebrachte producten.

De showroom van Rivièra Maison is in feeststemming. Waar het merk 75 jaar geleden begon als bloemenwinkel (door Jacques en Dini Teunissen) is het ondertussen uitgegroeid tot een internationaal interieurlabel "dat van elk huis een thuis maakt". CEO Henk Teunissen staat na vele jaren nog steeds aan het roer en leidt het ook al decennialang met de nodige passie.

Op de hoofdlocatie in Amsterdam, onder de rook van Schiphol, is sinds mei de nieuwe herfst- en wintercollectie 2023 te zien. "Vooraf hadden we de budgetten naar beneden bijgesteld, maar dat bleek helemaal niet nodig te zijn. Er is inmiddels al 10% boven budget georderd. Dat is bijna even goed als in 2022", laat Henk enthousiast weten. "De dealers zijn positief gestemd en blijven gewoon inkopen."

Rivièra Maison, die ook aan de komende Maison&Objet deelneemt, heeft veel geïnvesteerd in de nieuwe najaarscollectie, waarin naturals, veel lichte kleuren - maar minder zwart - en hout de boventoon voeren. Dat werpt zijn vruchten af. "We geloven sterk in handgemaakte en teruggewonnen of gerecyclede materialen zoals de nieuwe modulaire kast gemaakt van gebleekt gerecyclede eiken", vervolgt Henk, zittend naast een meterhoge kerstboom die volhangt met 'cadeautjes'. Producten die speciaal voor het 75-jarige jubileum, dus eenmalig, door het eigen designteam zijn gemaakt. Deze zijn in beperkte hoeveelheden geproduceerd, waardoor het collector-items zijn.



Een opleving
Hoewel het eerste half jaar wat tegenviel, verwacht Henk in het tweede deel van 2023 een opleving. "In het najaar verwacht ik zeker een 'uplift'. Mensen gaan dan weer naar binnen. We merken dat veel dealers die ons bezoeken vertrouwen hebben in de tweede helft van dit jaar. Ook onze Duitstalige klanten kopen goed in.
Begin van het jaar was het even slikken. Er werd minder verkocht, mede omdat de oorlog in Oekraïne nog voortduurt. Dat negatieve effect ebt echter weg, daar zit de angst van de consument niet meer. Wel in de berichtgeving over bijvoorbeeld de hoge prijzen in de supermarkten. Nu wordt vooral geld uitgegeven aan diensten, minder aan goederen. Restaurants zitten vol. Vakantietripjes stijgen boven het niveau van 2019 uit. Mensen willen eruit. Maar dat gaat ook weer veranderen", voorspelt Henk, die in het afgelopen jaar in binnen- en buitenland zo'n 60 nieuwe dealers erbij kreeg. "We focussen ons vooral op Nederland, België en de Duitstalige landen. Ook in ons land is nog voldoende ruimte voor nieuwe dealers. We willen zelf minder eigen winkels, alleen bijzondere Flagshipstores. We focussen ons meer dan ooit op goede wholesale partners."



Minder huizen
Een ander gegeven waarmee een bedrijf als Rivièra Maison wel mee heeft te dealen, is het feit dat er minder huizen worden opgeleverd en dus ingericht. "Dan helpt de regering ook niet bij de plannen om 900.000 nieuwe woningen te bouwen, terwijl investeerders dure huizen moeten bouwen maar wel gebonden zijn aan een maximale huur. Daardoor is het voor veel geldschieters niet meer interessant genoeg om in nieuwbouwprojecten te investeren", concludeert Henk.


Een modulaire salontafel van 2,40 meter met halve rondjes aan de zijkanten, die ook naast een bank kunnen worden gezet. Ook de wandkast op de achtergrond is modulair. "Ik zie daar veel heil in", zegt Henk.


Ter ere van het 75-jarige bestaan is een poppenhuis waarmee de kinderen van Henk vroeger nog speelden uitgebracht en een klassieke fauteuil uit vroeger tijden. "We gaan daar geen omzet mee maken, maar het is een knipoog naar het verleden", zegt Henk. In het midden de nieuwe agenda van Rivièra Maison. "Voor 2022 hadden we die voor het eerst sinds jaren niet uitgebracht, maar daar kregen we veel kritiek op. Deze staat in het teken van 75 jaar Rivièra Maison en zit boordevol inspiratie, quotes, postcards, recepten. Hij loopt van oktober 2023 t/m december 2024."


Ook in een gelimiteerde oplage zijn deze waterkoker, blender en broodrooster uitgebracht.


Rivièra Maison heeft met Anna Nooshin (een Nederlands-Iraans ondernemer, presentatrice en modeblogger), goed voor bijna 1 miljoen volgers op Insta, deze modulaire, organische bank ontwikkeld. "Als 16-jarige heeft ze als vakantiebaantje nog schoongemaakt in onze toenmalige showroom in Aalsmeer, vertelde ze. Ik wist het niet meer", zegt Henk.


Nieuw klassiek servies met opstaande kabelrand in de kleur wit. Mensen hebben meer behoefte aan lichte kleuren.



Henk op, zoals hij zelf zegt, 'de bank der banken': de Vail. Zo'n 90% van alle verkochte bankstellen van Rivièra Maison heeft een modulair systeem.


Lekker veel afleg- en opbergruimte in deze nieuwe salontafel.

Wil je een afspraak inplannen om de showroom te bezoeken? Neem dan contact op met het salesteam via [email protected].

Wie interesse heeft om dealer te worden kan zich hier aanmelden.

Meer informatie:
Rivièra Maison
www.rivieramaison.com