Van de Nederlandse huishoudens is 28% in het bezit van slimme beveiligingsapparatuur. Deurbellen zijn daarbij het populairst (15%). Ruim 1,2 miljoen huishoudens bezitten een slimme deurbel. Nederlanders besteden het meest aan beveiligingssystemen (€227 miljoen) en beveiligingscamera’s (€202 miljoen). Dit blijkt uit de zevende editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Bezit slimme deurbel stijgt naar 15%
Bijna drie op de tien (28%) huishoudens bezitten slimme beveiligingsapparatuur. Dat komt neer op 2,3 miljoen huishoudens. Hiermee is het bezit met 2%-punt gestegen ten opzichte van 2022. De meeste huishoudens hebben een deurbel (15%), omgerekend zijn dit 1,2 miljoen huishoudens. De beveiligingscamera volgt met 14%. Het bezit van rook en CO2-melders is het sterkst gestegen (4%-punt).
Hoogste besteding aan beveiligingssystemen
Consumenten hebben in totaal €779 miljoen besteed aan de productcategorie slimme beveiliging en veiligheid. Vorig jaar was dit nog €734 miljoen. De totale bestedingen in deze productcategorie zijn daarmee gegroeid met 6%. In totaal wordt het meest uitgegeven aan beveiligingssystemen (€227 miljoen) en beveiligingscamera’s (€202 miljoen).
Maximale groeipotentie 840.000 huishoudens
Bijna één op de vijf huishoudens is van plan om binnen een jaar slimme producten voor beveiliging en veiligheid te kopen (17%). Hiervan zegt 4% zeker beveiligingsapparatuur aan te schaffen en 13% waarschijnlijk. Dat zijn in totaal 1,3 miljoen huishoudens. Van deze groep heeft 63% nog geen slimme beveiligingsapparatuur. De maximale groeipotentie van nieuwe gebruikers is daarmee 840.000 huishoudens.