Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
InCotap dealerdagen in teken van duurzame ontwikkelingen

Full-service vloerengroothandel Cotap zet duidelijke, duurzame stip op de horizon

De InCotap dealerdagen zijn in volle gang. Na afloop zijn er een kleine 2000 relaties, vooral woning- en projectinrichters en interieurstylisten, over de vloer geweest. Tijdens deze huisbeurs, die verspreid is over zes weken en plaats vindt in het 27.000 m2 grote, nieuwe vloerendistributiecentrum in Zwolle, maken trouwe klanten kennis met de nieuwste en duurzame ontwikkelingen in de collecties van de groothandel uit Genemuiden. Het familiebedrijf introduceert onder andere een nieuwe, duurzame vloerencollectie. Daarnaast toont het digitale vernieuwingen én opent het een eigen trainingscentrum: Cotap Academy.

Opvallend: elke bezoeker wordt uitgebreid rondgeleid door de betreffende accountmanager. "We vinden persoonlijke aandacht heel belangrijk", zegt René Bruggeman (manager marketing en communicatie).
"Fijn dat zoveel klanten de moeite nemen om onze kant op te komen", laat algemeen directeur Klaas Bakker weten. "Zij weten blijkbaar ook dat we ze meenemen in onze vernieuwingen. Als Cotap vervullen we graag een rol als gids."

Klaas Bakker hield een toespraak over verleden, heden en toekomst van het familiebedrijf Cotap.

Feit is dat de interieurbranche drie bijzondere jaren achter de rug heeft. Inmiddels komt er wat tegenwind. Een lichte recessie ligt dan ook op de loer. Er is dan ook het nodige aan de hand in de wereld: veel onrust en onvrede.

Verandering van tijdperk
Volgens klimaatexpert en hoogleraar Jan Rotmans leven we niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Een familiebedrijf als Cotap heeft zich in de afgelopen 83 jaar ook telkens moeten transformeren. Anno 2023 zit de onderneming in nieuwe, doorlopende transitiefase die eigenlijk al drie jaar geleden is gestart. Cotap is een marketing- en merkgedreven organisatie met toevoeging van waardevolle diensten, waaronder 20 eigen vrachtwagens. "Maar dé basis is natuurlijk een zeer commerciële vloerencollectie met voor de ondernemers het beste rendement", zegt Klaas Bakker.


Speciaal voor deze gelegenheid werd een deel van het magazijn omgeturnd tot ontvangsthal, waar bezoekers niets tekort kwamen.

Voor Cotap ligt meer dan ooit de nadruk op de merken, maatschappelijk waardes en duurzaamheid, zo blijkt uit een rondgang op de huisbeurs. "Betekenisvol ondernemen is onze droom. Met onze merken willen we op plekken zijn waar consumenten zich oriënteren voor de aankoop van hun vloer. Dat gaat al goed, want onze brandsites worden per maand door zo'n 80.000 consumenten bezocht. Warme leads die we naar de ondernemers doorsturen. We ondersteunen ze daarnaast maximaal op de winkelvloer", aldus Klaas.

Maatschappelijk gezien zet Cotap zich in voor de sociale omgeving. Zo heeft het bedrijf o.a. een eigen sociale stagewerkplaats waar wekelijks tientallen leerlingen vaardigheden aanleren.

Disbalans
Cotap zet op het gebied van duurzaamheid zwaar in. Volgens een onderzoek van Rabobank kiezen consumenten steeds bewuster voor duurzame producten én duurzame winkels. Voor Cotap en haar klanten een uitgelezen kans om zich samen te gaan onderscheiden. Want ook bij de vloerengroothandel weten ze dat het maatschappelijk gezien heel snel gaat.


De innovatiebeurs stond volledig in het teken van duurzaamheid.

De doorlopende huisshow in Zwolle trekt veel trouwe klanten. Cotap wil de vloerenbranche in beweging krijgen. Het lijkt een kwestie van tijd voordat de overheid met verwijderingsbijdrages op vloeren komt. Ondernemers doen er dan ook goed aan om nu al na te denken over hun rol rondom het verwijderen van pvc-vloeren en het retour halen van vloeren.


Veel ondernemers vertoefden een halve dag op de vloerenbeurs.

Cotap ziet de noodzaak van een circulaire economie. Neem de Genemuider kerktoren, die heeft een inhoud van 5 x 5 x 42 meter. De vloerengroothandel verkoopt jaarlijks twaalf massief gevulde kerktorens aan pvc-stroken. Op het gebied van laminaat zelfs 45. Vroeg of laat komen al die gevulde kerktorens als afval op de afvalberg terecht. Dat wil Cotap voorkomen. Als afval geen afval is maar grondstof en als we dit blijven recyclen, zonder waarde te verliezen, dan is het circulair, zo redeneert het bedrijf.
Op dit moment is de consument verantwoordelijk voor het product dat hij koopt tot einde levensduur. Klaas: "Die verantwoordelijkheid kan de consument onmogelijk dragen, omdat hij niet weet wat er in het product zit. Hij denkt maar één ding; weg ermee! Als de producent verantwoordelijk zou zijn tot aan het einde van de levensduur van het product, dan gaat de fabrikant andere producten maken en ontwerpen."


Volgend jaar wordt een nieuw product gepresenteerd: Ecologisch Vloeren Composiet (EVC), het zusje van pvc met 25% gerecyclede content erin en dat na afloop van de levensduur 100% recyclebaar.

Samen met de afnemers wil Cotap op het gebied van duurzaamheid versnellen, een voorstrekkersrol nemen. Daarom is duurzaamheid de stip aan de horizon voor het bedrijf uit Genemuiden. De missie is dat in 2030 elk Nederlands huis en bedrijf een circulaire Cotap-vloer heeft liggen.

Een blik op een deel van het tot showroom ingerichte magazijn.

Samen met haar leveranciers heeft Cotap in recordtempo betaalbare duurzame producten ontwikkeld speciaal voor de Nederlandse markt. Op de huisshow zijn bezoekers getuige van heel veel duurzame innovaties bij meerdere productgroepen tegelijk. Dit is uniek te noemen in Nederland. Een goed voorbeeld is VloerRetour, een groene retourservice voor oude vloeren. Cotap voegt daar nu 'end of life pvc' aan toe. Afnemers kunnen die in een verkoopgesprek als duurzaam argument gebruiken. En straks komt het bedrijf met nog meer duurzame productgroepen. Daarnaast wil men duurzaamheid hand in hand laten gaan met een digitale stylistenplatform. Ook neemt Cotap haar maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het behoud, verhogen en uitbreiden van het vakmanschap voor de gehele vloerenbranche. Vakmensen opleiden in de Cotap Academy, daar gaat men vanaf september mee starten.

Volgende week zet Wonen360 in een van de publicaties alle gepresenteerde nieuwigheden van de full-service vloerengroothandel voor tapijt, parket-, laminaat- en vinylvloeren op een rijtje.

Meer informatie:
Cotap
www.cotap.nl