Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gerecycled, geupcycled, 2e hands: zijn we er klaar voor?

In 12 jaar tijd is het "groene circuit" van Maison&Objet door de beurs, nu bekend als het Duurzame pad, verrijkt met vele merken die afgedankte materialen en afvalproducten, soms uit onze eigen industrie, hergebruiken op steeds mooiere en zelfs luxueuze manieren, zoals we bijvoorbeeld kunnen zien in de Greenkiss collectie van Paolo Castelli of het Arca dressoir van Noma Éditions.

Ter gelegenheid van haar barometer peilt Maison&Objet twee keer per jaar bij belanghebbenden uit de wereld van decor, design en lifestyle naar de gezondheid van de markt en een actueel thema. 1.207 merken, retailers, bestekschrijvers en horecaprofessionals hebben in april 2023 onze online vragenlijst beantwoord. Terwijl in het laatste kwartaal van 2022 34% van de professionals die aan deze terugkerende enquête hadden deelgenomen, negatieve verwachtingen hadden voor de nabije toekomst wat betreft de verkoop, is dat in het eerste kwartaal van 2023 voor slechts 13% van hen het geval, en 38% voelt zich zelfs positief over de komende periode april-juli 2023.

Dit hernieuwde optimisme is het eerste belangrijke nieuws van deze 6e editie van de barometer, die opnieuw een stichtelijk inzicht geeft in een kwestie van actueel belang: de groei van de markt van tweedehands producten en de opname ervan in het leven van onze beroepen.

Zijn we klaar voor een nieuw leven?
In 2025 kan de wereldmarkt voor tweedehands meubilair 47,5 miljard dollar* bereiken.
Retailers zoals het Franse merk RBC of pure player Made in Design hebben hun eigen outletplatforms gelanceerd om hun displaymeubels, geretourneerde items en onverkochte koopwaar te verkopen.
In decorwinkels is het niet langer ongewoon om nieuwe en rommelmarktobjecten naast elkaar te zien.
Het merk Ligne Roset recupereert en restaureert nu tweedehandse versies van zijn eeuwige Togo bank, die het vervolgens weer te koop aanbiedt.

Deze voorbeelden lijken uitdrukking te geven aan een zekere onvermijdelijke beweging in de richting van de tweedehandsmarkt.
Zowel recycling als upcycling, waarbij onderdelen van een artikel opnieuw worden gebruikt, soms voor een ander doel, of om de stijl ervan te updaten, zijn routinewoorden geworden in de wereld van huisinrichting en decoratie. Maar zijn de betrokkenen in de sector klaar voor deze nieuwe gewoonten of willen ze ze zelfs overnemen? Dat is het onderwerp van de laatste barometer van Maison&Objet.

Groeiende vraag
Retailers, bestekschrijvers en merken, maak je klaar: er is nu officieel vraag naar deze producten. 80% van de professionals constateert een groeiende belangstelling van hun klanten voor gerecycleerde producten, waarbij 72% belangstelling toont voor upcyclede producten en 63% voor tweedehands artikelen.
"Puur decoratief gezien zijn klanten op zoek naar uniciteit zonder de bank te breken, vandaar de positieve combinatie van geüpcyclede tweedehands producten", analyseert een interieurontwerper.
"Er is een echte markt voor deze 'geruststellende', maar vernieuwde producten", zegt een manager van een decorwinkel uit Zuid-Frankrijk. Voor een Ierse ontwerper en fabrikant dienen zich nieuwe kansen aan: "Onze klantbedrijven beschouwen hergebruik als gunstig voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid (...) Het is een positieve trend die in opkomst is."

Lees verder: maison-objet.com

Publicatiedatum: