De corona lockdowns pakten goed uit voor woonwinkels, doe-het-zelf-zaken en bouwmarkten. Dat positieve effect in de coronaperiode had zijn weerslag op de omzetontwikkeling in 2021 in de doe-het-zelf markt (-1,5%). Gelukkig wist de sector zich in 2022 enigszins te herstellen (+6,9%). De fors gestegen prijzen zijn hiervoor verantwoordelijk, de volumegroei is negatief (-1,5%). Dat laat Dirk Mulder weten op LinkedIn.
"Dat lijkt allemaal negatief nieuws, maar cijfers van Hiiper laten ook een andere kant zien. Maar liefst 78 % van de Nederlanders bezocht tenminste 1 keer een bouwmarkt in de afgelopen 12 maanden. Gemiddeld gingen we zelfs 7,7 keer, en gaven we per bezoek gemiddeld €40,64 uit.
Dat betekent dat bouwmarkten een prominente rol spelen in het dagelijks leven van veel mensen. Niet geheel verrassend misschien is dat consumenten in de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar het vaakst (8,9 keer per jaar) te vinden zijn in de bouwmarkt. De top vijf Nederlandse bouwmarkten zijn: Praxis, Hornbach, GAMMA, Karwei en Hubo."