"Wat de Lamett-stip op de horizon binnen 5 jaar is? Nou, ons bedrijf heeft een DNA, een cultuur van groeien en verbeteren. We voelen ons nog steeds een jonge firma die aan de start staat van een verhaal, maar doen jaar na jaar een stapje omhoog. Stilaan worden we performanter en professioneler. De omkadering wordt ook steeds beter. We behoren inmiddels tot de besten van de klas", zegt ceo en medeoprichter Bruno Descamps van Lamett, dat 15 jaar geleden van start ging. Hij richtte het bedrijf in 2008 op met zijn oud-studiegenoot Thomas Baert, die anno 2023 meer een adviserende rol heeft.
De Lamett-oprichters Bruno Descamps (links) en Thomas Baert.
"Onze ambitie als vloerenproducent en -distributeur is om steeds belangrijker te worden", vervolgt Bruno, "zowel als bron van inspiratie als ook als vloerenexpert. Onze organische groei zal jaarlijks gemiddeld 10% bedragen. Aanvullend kunnen we nog externe overnames doen, als de kans zich aandient. Maar er is geen druk, het is dus geen must: kwaliteit primeert op de kwantiteit! Lamett zal binnen 5 jaar een geconsolideerde omzet halen van tussen 150 en 200 miljoen euro", voorspelt managing director Bruno Descamps van de producent van parketvloeren en parquetvinyl klik pvc in Deerlijk. De verwachting is dat genoemde omzet dit jaar hoogstwaarschijnlijk al de grens van 100 miljoen euro overgaat.
Goed te zien is dat het nieuwe gebouw twee verdiepingen krijgt.
Een artist impression van de nieuwbouw in Deerlijk.
Inspiratiecentrum
Bij Lamett heerst een drukte van belang. Het Vlaamse vloerbedekkingsbedrijf zit middenin een uitbreiding van de capaciteit. Een deel van de gebouwen is afgebroken om er een twee verdiepingen tellende pand voor terug te zetten. Daar is straks onder andere een extra productie ontwikkelingsruimte en een inspiratiecentrum (nu nog apart in Waregem) te vinden. Want ook bij Lamett draait het om beleving. Terwijl Bruno druk in de weer is met bouw- en andere zaken, neemt Nele Van Cauwenberghe (Head of Marketing en Product Management) het woord.
Nele Van Cauwenberghe zit bijna vijf jaar bij de Vlaamse vloerenfirma.
Lamett is volop in beweging, zo wordt al snel duidelijk. "Sinds vorige week is onze vernieuwde website online. Daarnaast hebben we een nieuwe brochure uitgebracht. Binnen het parketgedeelte hebben we voor een nieuwe vibe gezorgd, door meer sfeerbeelden toe te passen. We spelen meer in op lifestyle. Dat mensen zich goed voelen op onze vloeren. Zeker sinds de pandemie wil men thuis tot rust komen; 'de boze wereld speelt zich buiten af terwijl jij je thuis veilig voelt'. Een vloer is uiteindelijk een verlengstuk van wie jij bent."
Ook het bedrijfslogo is gemoderniseerd. "Wat ons betreft kan de lente nu echt beginnen; wij zijn future proof", zegt Nele met een glimlach.
Een goede vloer brengt rust naar binnen.
Lamett produceert vloeren waarop geleefd kan worden. Dit was al duidelijk met hun baseline voor Parquetvinyl: Voor groot plezier en kleine drama's. "Je zou je in het leven geen zorgen moeten maken om vloeren. Onze parquetvinyl pvc vloeren kunnen ook perfect in badkamers en keukens gelegd worden, terwijl de houten parketvloeren prachtig tot hun recht komen in de woonkamer en het ganse interieur naar een hoger niveau tillen. Beide sluiten mooi op elkaar aan. Qua verkoop is ons pvc-vloerenmerk Parquetvinyl - dat er zonder terugkerende patronen en met zeer matte uitstraling levensecht uitziet; soms zie je het verschil niet eens - de laatste jaren sterk gestegen. We gaan steeds meer richting 50/50, terwijl het nu nog 40% klik pvc is en 60% parketvloer."
Nieuwkomer Berry Veldmans (links) wordt gefeliciteerd door verkoopdirecteur Pieter-Jan Dendooven.
Commercieel Directeur Nederland
Lamett is inmiddels uitgegroeid naar zo'n 300 werknemers. Dat is inclusief het personeelsbestand van Morava Wood Products in Tsjechië, waar ook fors wordt geïnvesteerd in het verhogen van de productiecapaciteit. "We groeien in alle Europese landen", vervolgt Nele. "Dus ook in Nederland, waar Berry Veldmans aan de slag is gegaan als Commercieel Directeur Nederland. Hij is geen onbekende in de vloerenbusiness. Met meer dan 12 jaar ervaring op de teller bij Quick-Step kent hij de vloerenmarkt in Nederland als zijn broekzak."
De plannen bij Lamett zijn duidelijk: ze willen de omzet in Nederland een flinke boost geven en hun dealernetwerk gevoelig uitbreiden; zowel voor hun parketvloeren als voor hun pvc-vloerenmerk Parquetvinyl. "Deze uitdaging komt op een heel mooi moment in mijn carrière. De combinatie van mijn jarenlange ervaring en een sterk merk met veel groeipotentie, geven mij tonnen energie om in Nederland met een gedegen plan aan de slag te gaan!", aldus Berry Veldmans.
Het sales team breidt niet alleen in Nederland uit, ook in Polen en Frankrijk slaat het Lamett-verhaal aan en zijn recent nieuwe mensen aangeworven. Voor verschillende landen zijn er nog steeds openstaande vacatures voor voornamelijk sales profielen.
Anno 2023 draait het niet langer alleen om vloeren, maar vooral om beleving.
Trendsetter
"Of Lamett trendsetter is?", herhaalt Nele de haar gestelde vraag. "We willen geen super trendgevoelige vloeren op de markt brengen, want je koopt een vloer voor jaren. Uiteraard zijn we wel snelle trendvolgers, maar we willen niet de eerste zijn. Een vloer moet om te beginnen lang mee gaan.
Hardlopers zijn vooral vloeren met naturele kleuren, terwijl veel mensen ook houden van bijvoorbeeld diepgeborstelde vloeren met knopen. Zoveel mensen, zoveel stijlen zullen we maar zeggen. Komende week tonen we onze producten op BAU, waar we veel belangstellenden verwachten. Onze stand is maar liefst 160 m2 en we hebben flink wat nieuws te tonen", besluit Nele.
Het nieuwe logo heeft het bekende vloerenstreepje behouden. Voor de rest ziet het er wat steviger uit.
Meer informatie:
Lamett Europe NV
info@lamett.eu
www.lamett.eu
Parquetvinyl
info@parquetvinyl.eu
www.parquetvinyl.nl