In de professionele slaapwereld blijft het de gemoederen bezig houden. Als we social media mogen geloven, zijn influencers hartstikke blij met de producten van Emma Matrassen. Met een grote glimlach gaan ze een fijne nacht tegemoet, maar dit staat in schril contrast met de werkelijkheid: het internet staat namelijk vol klachten van échte consumenten, zo meldde Wonen360 eerder nadat op consumentenplatform Radar AVROTROS een artikel was verschenen.
"Emma erkent dat er momenteel problemen zijn rond de kwaliteit van haar dienstverlening", laat woordvoerster Kirsten Schuurman nu weten. "We begrijpen de frustratie van klanten die met lange wachttijden te maken krijgen bij onze klantenservice. Dit is niet de service die wij willen bieden, en momenteel werken we dan ook hard aan een oplossing. Zo zijn wij bezig om de processen te verbeteren en de capaciteit te verhogen, en op die manier de service voor onze klanten naar een hoger niveau te tillen."
Beddenspeciaalzaak
Een ondernemer met een beddenspeciaalzaak in Zuid-Holland, die niet met naam en toenaam genoemd wilt worden maar waarvan de naam wel bekend is bij onze redactie, spreekt van "een grote corrupte zooi! Bijzonder vind ik het dat de Consumentenbond poen van Emma vangt, maar in het Klachtenkompas - dat ook van de consumenten is - wordt Emma afgemaakt. En het is de beste koop!", stelt hij.
In maart 2022 publiceerde Wonen360 het volgende artikel:
Redacteur-onderzoeker Bart Lucassen van de Consumentenbond:
"Dat wij geld aannemen van fabrikanten in ruil
voor goede testresultaten is zo apert onjuist"
Volgens de slaapondernemer manipuleert Emma de reviews op trustpilot. "In december en januari waren alle reviews van na juni 2021 ineens weg. Dat duurde een paar dagen en terug waren ze weer. Negatieve reviews worden aangemeld waardoor ze tijdelijk niet te zien zijn omdat ze onderzocht worden. Emma werkt volgens mij louter op basis van influencers en de kleine ondernemer is er de dupe van. Ik word als bedrijf vaak benaderd voor het kopen van nepreviews tegen een vastgesteld bedrag. Ik vind het schandalig dat het allemaal kan."
Thuiswinkel.org
"Nog schandaliger is dat ik als ondernemer benaderd werd per email om een lezing bij te wonen over de nieuwe trend van marketing en dat zijn influencers! Door.... thuiswinkel.org. Een organisatie die voor consumentenbelangen staat en van mij premies wil opstrijken. Ik heb hun email beantwoord met de vraag wanneer ze hun laatste pilletje hebben genomen. Ongelooflijk! Een influencer heeft geen enkele ervaring met de producten en liegen de mensen gewoon voor. U begrijpt me al. Ik erger me mateloos aan het hele gebeuren", aldus de slaapondernemer.
Woordvoerster Mikkie Hogenboom van Thuiswinkel.org laat desgevraagd weten dat zij op 20 september 2022 een webinar georganiseerd hebben over influencer marketing. "Daarover hebben wij één klacht ontvangen. Volgens ons is influencer marketing een belangrijk onderdeel van marketing en communicatie. Een domein waar wij webshops over informeren, bijvoorbeeld via webinars en artikelen op onze website. In de webinar kwam aan bod dat de samenwerking met influencers dieper gaat dan alleen het promoten van producten of diensten. Transparantie en eerlijkheid zijn hierbij altijd van belang. Daarnaast moeten influencers zich volgens de wet houden aan verschillende regels. Ook hierover informeren wij webshops."
Kiyoh
"Kiyoh is ook een consumentenplatform waar reviews geplaatst kunnen worden", vervolgt de beddenman. "Ik kwam erachter dat wanneer een bedrijf zijn jaarlijkse bijdrage niet deed alle reviews werden verwijderd. Ook de negatieve. Bij wie? Emma o.a. Er stonden honderden, misschien wel duizenden negatieve in", aldus de kritische ondernemer.
Volgens woordvoerster Sanne van de Ven van Kiyoh is Emma Matras inderdaad klant geweest. Zij hebben destijds aangegeven te willen opzeggen en alvorens eind contractdatum het Kiyoh account gedeactiveerd te wensen, gezien de reviews die gepubliceerd stond."
Reageren? [email protected]