"We stoppen de gehele verkoop aan webshops in Nederland", valt Bart Bockweg van I-Catchers meteen met de deur in huis. "We doen iedere dag ons stinkende best om mooie producten te maken. We leggen heel onze ziel en zaligheid in de ontwikkeling van de producten. Vervolgens worden deze online aangeboden tegen een te lage prijs. Om de ellende dan helemaal compleet te maken gebeurt het regelmatig dat onze facturen niet betaald worden. Voor ons voelt het als een belediging en is het respectloos ten opzichte van alle moeite die wij in de ontwikkeling van onze producten stoppen.”
'Niet de presentatie die de producten verdienen'
Bart vindt dat de producten in veel gevallen niet tot hun recht komen. “Vaak zijn de eigenaren van webshops jonge ondernemers met kennis van IT, maar zonder passie en gevoel voor inrichting. Dit heeft tot resultaat dat producten niet de presentatie krijgen die ze verdienen. Sfeerfoto’s worden niet gemaakt en vaak wordt het product alleen als plat product met een witte achtergrond aangeboden, op dezelfde manier als alle andere webshops. Op deze manier kun je je alleen onderscheiden in prijs. Hier ga je de oorlog niet mee winnen!"
Werken om Google te spekken
Vandaag de dag is geld verdienen met een webshop bijna onmogelijk geworden stelt Bart. "De concurrentie is enorm. Om zichtbaar en vindbaar te zijn moeten enorme bedragen worden uitgegeven waarvan men van te voren niet weet of de uitgaven in verhouding staan met de omzet en de marge. Als een van de voorwaarden niet klopt is men alleen maar de kas van Google aan het spekken zonder zelf een euro te verdienen. Een heel gevaarlijk businessmodel."
Beschermen van de winkelier
I-Catchers investeert liever in klanten met een mooie fysieke winkel die met hun eigen gevoel en passie voor inrichting het verschil kunnen maken. "Vaak hebben onze klanten met een fysieke winkel ook een website of webshop maar daar worden onze producten in een setting verkocht zoals in de winkel en voor een normale prijs. In dat geval heeft de website een toegevoegde waarde. Dit zijn de bedrijven waar wij graag iedere dag ons stinkende best voor willen doen, leuke nieuwe producten voor willen ontwikkelen en er voor zorgen dat onze dienstverlening tot in de puntjes is geregeld."
Rigoureuze beslissing
Er worden geen halve maatregelingen genomen. "Wij stoppen met de verkoop aan klanten die alleen een webwinkel hebben. Volgens mij is het best uitzonderlijk in het huidige landschap. De online wereld groeit, maar dat gaat ten koste van onze producten en trouwe klanten. Daarom zullen we onze focus volledig gaan richten op fysieke winkels."
Fysieke winkel
Een fysieke winkel in bezit hebben wordt daarom vanaf nu een harde eis als je meubels van I-Catchers wilt verkopen. "Tuurlijk mogen de producten nog wel online aangeboden worden door retailers", legt Bart uit. "Alleen om de winkelier en onszelf in bescherming te nemen moet je een fysieke winkel hebben. Alleen uitlopende artikelen mogen nog op andere manieren online worden aangeboden".
“Om onze merk bekendheid verder uit te bouwen en onze klanten te ondersteunen wordt er momenteel gewerkt aan een plan waarbij we een deel van onze omzet in online brand awareness investeren om geïnteresseerden vervolgens naar de fysieke winkel te sturen.”
Meer informatie:
I-Catchers
Haagse Uitweg 1a
4197RC Buurmalsen
020 261 00 06
[email protected]
www.i-catchers.eu