Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Hogenkamp over het 30-jarige bestaan en de VAKdagen

De Woonindustrie groeit in haar rol als verbinder

De Woonindustrie maakt zich op voor het 30-jarig bestaan. Het B2B-inkoopcentrum voor interieur viert op maandag 6 februari - op de tweede van in totaal vier voorjaarsvakdagen (t/m woensdag 8 februari) - het parelen jubileum met een avond vol entertainment. In  samenspraak met de klankbordgroep, waarin een vertegenwoordiging van exposanten zitting heeft, is gekozen voor een 'kort en krachtig moment' in de vorm van een feestavond, die precies samenvalt in de maand dat het centrum ook daadwerkelijk 30 jaar bestaat. Exposanten van de ruim 200 merken worden daarvoor uitgenodigd. Ook klanten en andere relaties van standhouders en de organisatie worden op deze heugelijke jubileumviering verwacht.

Voor De Woonindustrie zijn het goede jaren. Tijdelijke beurzen zijn nog steeds in de greep van corona en hebben tot op de dag van vandaag moeite met de juiste planning. Daar heeft het 'vaste' inkoopcentrum te Nieuwegein geen last van. Het totaalaanbod van meubelen, design, verlichting, slapen, woningtextiel, woonaccessoires en domotica is vrijwel elke werkdag te bezoeken. Op maandag kan men zo binnenstappen, op andere dagen op afspraak.
Steeds meer exposanten gebruiken de ruimte de hele week, waardoor het marketingbudget dat bedrijven hiervoor gebruiken ook beter rendeert. Het zorgt voor een stukje meerwaarde. Mede daardoor heeft De Woonindustrie in de afgelopen drie jaar een mooie groei doorgemaakt, vertelt sales director Jan Hogenkamp.



Nieuwe partijen
"Elk jaar komen er meer nieuwe exposanten dan er weggaan. In de afgelopen maanden hebben we verschillende nieuwe standhouders mogen verwelkomen. Op de slaapafdeling komen er sowieso drie partijen bij: de Duitse slaapfabrikant Dormienti, agent Jeroen van Spankeren van Bonna Benelux met het merk Viscotex en Kreamat gaat de tweede verdieping van de glazen toren in het atrium invullen. Verder zijn we nog met een aantal bedrijven in onderhandeling.

Op de designafdeling mogen we Mike Jaski, oud-eigenaar van Studio Bac, met zijn 82-jarige vader Fred verwelkomen. Zij vertegenwoordigen een viertal Spaanse merken, , waaronder Perobell en projectmeubilair van Inclass. Ook Dutch Tribes komt met haar nieuwe label Kanza (zitmeubelen) in het hogere segment) naar De Woonindustrie.
Daarnaast is hij nog met verschillende partijen in onderhandeling, waaronder een producent van circulaire meubelen.



In de afgelopen 30 jaar is er veel veranderd binnen het inkoopcentrum, dat in 1993 begon als Home Trade Center (HTC) en in 2014 transformeerde naar De Woonindustrie. Bedrijven van het eerste uur zijn De Toekomst en Skalma. Daarnaast beschikt het inkoopcentrum over een trouwe schare exposanten, die er vaak al meer dan tien jaar staan. "De markt is in de afgelopen drie decennia flink veranderd", gaat Jan verder. "Het inkoopcentrum was er voorheen vooral voor meubelwinkels. Zowel aan de aanbod- als vraagzijde is er veel veranderd, omdat er door de jaren heen verlichting, design, slapen, woningtextiel, woonaccessoires en domotica bij zijn gekomen. Aan de bezoekerskant kwam voorheen alleen de woonwinkelier, nu ook projectinrichters, interieurstylisten en -architecten om er een paar te noemen. Aan beide kanten is het steeds breder geworden. Daarnaast wachten partijen als projectinrichters niet meer op de VAKdagen. Als ze bijvoorbeeld 100 stoelen nodig hebben voor een project, dan maken ze direct een afspraak."



Zoals bekend is door de jaren heen de klantreis van de consument erg veranderd. Het vooraf online informatie inwinnen is daarbij de grootste verandering. Tegenwoordig oriƫnteert de consument zich thuis met de laptop op de bank, vervolgens gaat hij naar de winkelier. Als die het bewuste meubel niet heeft staan of als de klant twijfelt over een bepaalde aankoop, dan kunnen ze samen een bezoek brengen aan De Woonindustrie. Hierbij kunnen ze zich bij de fabrikant of leverancier laten informeren en inspireren. Uiteindelijk zal die order via de vakhandel, dus de winkelier, worden afgehandeld. De Woonindustrie is dus anno 2023 op dit gebied steeds meer de ondersteunende partij", geeft Jan als voorbeeld.


De Woonindustrie maakt zich op voor de feestdagen. Tussen kerst en oud & nieuw is het inkoopcentrum gesloten.

Meer informatie:
De Woonindustrie
Symfonielaan 1
3438 EW Nieuwegein
T +31 303 03 27 00
[email protected]