Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Winkels lopen veel omzet mis door personeelstekort'

Bijna driekwart van de consumenten ervaart de personeelstekorten bij winkels. Er is begrip voor, maar winkels die de deuren noodgedwongen moeten sluiten lopen wel omzet mis. Meer dan een derde kiest voor een andere winkel. Het imago van de winkel als werkplek zorgt ervoor dat de personeelsproblematiek niet zomaar opgelost is. 68% van de beroepsbevolking vindt de winkel geen leuke en aantrekkelijke plek om te werken. Werk aan de winkel dus voor de sector. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

70% ervaart personeelstekorten bij winkels
Veel sectoren kampen met een personeelstekort. Dit geldt ook voor winkels. Slechts 30% van de consumenten ervaart niet of nauwelijks personeelsproblemen. 70% merkt dit wel degelijk en 25% geeft aan dit regelmatig tot vaak te ervaren. Als gevolg voor het personeelstekort moet je bij winkels soms langer wachten op hulp. 52% geeft aan daar af en toe tot veel last van te hebben. Algemeen geldt dat de leeftijdsgroep 18-34 jaar het meeste last ervaart van de personeelstekorten bij winkels.



Volop begrip voor de personeelsproblematiek van winkels
Slechts 6% heeft geen begrip voor het feit dat winkels op bepaalde dagen of tijdelijk hun deur moeten sluiten omdat er te weinig personeel is. 65% heeft er volop begrip voor. Vooral 55 plussers hebben hier veel begrip voor.

36% kiest voor een andere winkel als de winkel gesloten is
Wat doet de consument als de deur gesloten is? 45% van de consumenten komt weer terug wanneer de winkel weer open is en 17% gaat online kopen bij deze winkel als dat kan. Uiteindelijk kiest 36% ervoor bij een andere winkel te kopen. Bij jongeren loopt dit op tot 44%. Kortom: winkels laten flink wat omzet lopen bij aangepaste openingstijden.

Voor 68% is de winkel geen aantrekkelijke werkplek omdat het saai en eentonig is
De oplossing voor personeelstekort is de werving van personeel. Maar liefst 68% van de Nederlandse beroepsbevolking lijkt het niet leuk en aantrekkelijk om in een winkel te werken. Consumenten die de winkel niet aantrekkelijk vinden geven aan dat het saai, eentonig, stressvol of chaotisch is (22%), het loon niet aantrekkelijk is (12%) of het fysiek te zwaar is (5%). Daarnaast geeft 45% aan de winkel als werkplek niet aantrekkelijk te vinden omdat ze het elders al naar de zin hebben. Consumenten die in de winkel werken doen dat vooral omdat het leuk en gezellig is (46%).

Publicatiedatum: