Pas anderhalf jaar geleden werd Droppery geboren. Inmiddels zijn er 150 leveranciers aangesloten op het platform. Omdat veel van deze bedrijven actief zijn in de interieurbranche, werd het al snel duidelijk dat er klik was met 'onze' sector. Vandaar dat er nu besloten is om all-in te gaan op home and living.
"Interieurbedrijven doen eigenlijk al jaren aan dropshipment", vertelt CEO en oprichter Marco Mulder lachend. "Ze hebben het alleen zelf niet door en geven het een andere naam: backorders. Dit is precies hetzelfde, alleen zijn mensen vaak bang voor het woord dropshipment." Om deze reden maakt Droppery zich hard om het stigma rondom dropshippen te doorbreken en juist de positieve kanten te belichten.
Marco Mulder, CEO en oprichter van Droppery.
Het Amsterdamse bedrijf helpt groothandels en fabrikanten met onder andere het verwerken van productdata, voorraad beheer, orderverwerking en... dropshippen. Dit leent uitstekend voor de home and living sector, voor zowel leverancier als online retailer. Zo zijn de marges goed en kan er een groter assortiment aangeboden worden, ook als er een beperkte ruimte is in de winkel. Eerder dit jaar leverde dit nog een prestigieuze prijs op tijdens de E-commerce Berlin Expo. De eerste plek werd behaald binnen de categorie Best innovation in E-Commerce.
Veel vraag, maar waar beginnen?
Naast merken als Bazar Bizar, Prospectt, TTP Concepts en OYOY Living Design, kan sinds kort ook meubelgroothandel Richmond Interiors toegevoegd worden aan het lijstje. De komende tijd zullen er nog meer bekende merken online gaan op het platform.
"We merken dat de probleemstelling erg groot is en er daarom meer vraag ontstaat. Productdata op verschillende plekken, een verouderde b2b portaal met handmatige orderverwerking en een XML file om de voorraad inzichtelijk te maken. Dit is niet meer van deze tijd en lossen wij op met Droppery. Echter weten veel leveranciers niet waar ze moeten beginnen en denken ze dat het een gigantische stap is om aan dropshipment te doen. In de praktijk is dat niet zo. Daarom moeten we mensen hierin bij de hand nemen en ondersteunen", legt Marco uit.
Veel leveranciers zijn daarnaast op zoek naar een stuk uitbreiding en opschaling van hun dealernetwerk. "Via Droppery krijgen zij die mogelijkheid doordat zij samenwerkingsverzoeken krijgen van nieuwe dealers, waarbij leveranciers zelf altijd in de hand houden met wie zij zakendoen en onder welke voorwaarden."
Verkooptool
Droppery gaat verder dan alleen het verwerken van productdata en orders. Marco vertelt dat het platform gebruikt kan worden als verkooptool. "Een winkelier is altijd gelimiteerd, door het aantal vierkante meter van de zaak. Daarom kunnen ze niet alle producten aanbieden aan de consument."
Door het platform Droppery kan dat wel. Een verkoper in de winkel krijgt namelijk toegang tot een gigantisch aantal verschillende producten, waardoor de klant op de wenken bediend kan worden. "Is iemand op zoek naar een specifiek product, maar heb je het niet in de winkel staan? Dan kun je deze toch aanbieden door de koppeling met Droppery. Je krijgt dus een aanbod met meer variatie."
Retourgoederen
Echter zijn leveranciers van te voren vaak sceptisch. 'Wat wat doe je dan bijvoorbeeld met de retourgoederen?', krijgt Marco vaak te horen. Nou, daar heeft hij een concreet antwoord op. "Vanaf het moment dat een product verkocht wordt door een leverancier, ligt de verantwoordelijkheid voor klantenservice en de retourgoederen bij de retailer. Dit is niet de taak van een groothandel of fabrikant, net zoals bij een 'normale' verkoop."
Dat neemt niet weg dat retouren een probleem zijn bij online aankopen. "Wij zorgen er daarom voor dat retourorders altijd voorrang krijgen bij een retailer voordat er een nieuwe dropshipping order wordt aangemaakt. Zo is een retailer altijd meteen van zijn retour af."
Eindgebruiker in kaart brengen
Juist omdat dropshippen nog te vaak taboe is, kan Marco niet vaak genoeg benadrukken dat er enorm veel voordelen zijn verbonden aan. "Als leverancier wil je weten wie je eindgebruiker is. Echter hebben zij hier vaak een slecht beeld van. Ze verkopen de producten aan een winkelier, maar hebben geen idee hoe het klantenprofiel eruitzien van de consument." Door het dropshipment-model is dit wel het geval. De leveranciers stuurt het product namelijk zelf direct naar de eindgebruiker. Kenmerken als geslacht, leeftijd, regio of uitgavenpatroon kunnen hierdoor in kaart gebracht worden.
Dit is echter maar één van de vele voordelen. Zo helpt Droppery leveranciers om de voorraad (echt) up-to-date te houden, krijgen ze toegang tot nieuwe wederverkopers en ontstaat er een automatische orderstroom. Maar het mes snijdt aan twee kanten: "Ook voor de webshop of retailer is het aantrekkelijk. De marges zijn hoog, de levertijden zijn kort en je krijgt toegang tot unieke leveranciers en merken", vult Marco aan. Daarnaast wordt er veel tijd gewonnen door makkelijk een nieuw assortiment toe te voegen via een import functie en verwerk je de orders die binnenkomen automatisch via de API.
Stap voor stap: hoe werkt het?
Vanuit de databron van de leverancier worden producten toegevoegd in Droppery. Zij formatteren de product informatie en zorgen dat alle relevante productinformatie beschikbaar is. Verder zorgt Droppery voor een naadloze integratie van productsynchronisatie, realtime voorraadupdates en geautomatiseerde orderverwerking.
"De leverancier ontvangt aanvragen via Droppery van bestaande en nieuwe klanten die graag willen samenwerken op basis van dropshipping. De leverancier bepaald vervolgens of ze de aanvragen accepteren of niet. Als een (online)retailer is geaccepteerd door de leverancier, dan krijgen zij direct toegang tot de producten en kan een retailer direct starten met het toevoegen van een vernieuwd assortiment."
Als de consument een order plaatst op de webshop van de retailer, dan zal de order direct worden verstuurd vanuit de leverancier naar de consument. Na het afronden van de bestelling is de voorraad direct bijgewerkt bij de leverancier en alle retailer die via Droppery gekoppeld zijn.
Focus op 2023
Het komende jaar zal Droppery zich verder manifesteren in de interieurbranche. "In 2023 willen we nog veel meer mooie merken toevoegen aan het platform. Ook gaan we ons weer inzetten om meer en meer woonmerken uit te leggen hoe ze meer kunnen bereiken door het gebruik van dropshipment", besluit Marco, die graag in gesprek gaat met groothandels, fabrikanten, webshops en winkeliers uit de interieurbranche.
Meer informatie:
Droppery
Vossiusstraat 20 2
1071 AD Amsterdam
020 210 1895
[email protected]
www.droppery.io