'Nieuw seizoen, nieuwe showroom', dachten ze bij Light & Living. De afgelopen maand zijn de handen namelijk flink uit de mouwen gestoken, zodat de toonzaal weer helemaal up-to-date is. Naast de populairste items, kunnen er meer dan 1000 nieuwe artikelen bewonderd worden bij de interieurgroothandel. Dit is voor CEO Stephan van Kruisselberge een mooi moment om terug te kijken op (weer) een bijzonder jaar met de nodige obstakels.
"We hebben met extreme uitdagingen te maken gehad in dit Jaar van de Tijger", zegt Stephan. De Tijger wordt in de Chinese astrologie namelijk gekenmerkt door kracht, dapperheid, moedig en daadkrachtig. "We hebben nieuwe dingen geleerd over hoe macro effecten onze markt beïnvloed. Niet alleen dit jaar was uitdagend, maar eigenlijk al drie jaar achter elkaar. Na de pandemie, krappe arbeidsmarkt, stijgende materiaalkosten en hoge containerkosten dachten we dat het ergste achter de rug was. Maar toen brak de oorlog in Oekraïne uit..."
Nu de belastingachterstanden en de NOW-steun terugbetaald moeten worden, sluit Stephan niet uit dat sommige bedrijven in de problemen gaan komen. "Een aantal partijen hebben het zichtbaar moeilijk. En dat is heel naar om te zien. Vooral vernieuwing in collecties komt dan snel in het gedrang. "
Nieuw, nieuwer, nieuwst
Vandaar dat de focus nog meer op productontwikkeling komt te liggen bij Light & Living. "Juist in deze tijd, is het van cruciaal belang dat je de consument verrast en verleidt. Het gaat namelijk niet meer allemaal (bijna) vanzelf, zoals de afgelopen jaren. Het aantal noviteiten dat we op de markt brengen zullen we op hoog niveau houden. En nog meer aandacht besteden aan het creeren van presentaties van onze producten." En dit trekt duidelijk klanten aan. Honderden showroombezoeken staan ingepland voor de komende maanden, met in de avond en tijdens meerdere weekends extra openingstijden om aan de vraag te voldoen.
Geen prijsverhoging
Light & Living verrast niet alleen met nieuwe producten. Ook op een andere manier onderscheidt het zich. Zo doet de interieurspecialist niet mee aan de gigantische prijsstijgingen die bijna dagelijks om iedereen z'n oren vliegen. Op een vindingrijke manier worden deze extra kosten gecompenseerd. Zo is de gehele containertoeslag opgeheven. "Zoals we ooit hebben beloofd", legt Stephan uit, "en om onze klanten te helpen aantrekkelijk te blijven. Het is altijd de positionering van Light & Living gebleven. Mooie producten, voor een aantrekkelijke prijs."
Deze opvallende actie kan gezien worden als een investering. "Wij leven namelijk van een gezonde winkelier. Het is belangrijk dat de retailer nieuwe producten kan blijven kopen en verkopen. Op deze manier moet er rust blijven in de markt."
Hoopvol over toekomst
Ondanks de turbulente jaren gaat Stephan de (nabije) toekomst hoopvol tegemoet. Hij stelt namelijk: "We zitten nog steeds in een groeimarkt. Zo zullen er de komende jaren veel huizen gebouwd worden, door het woningtekort. En worden huishoudens steeds kleiner door individualisering. En dat betekent: meer woonkamers die gevuld moeten worden." Hierdoor zal de vraag naar home & living volgens hem toe blijven nemen.
En dat is niet het enige. Ook de omloopsnelheid van interieurproducten neemt toe volgens zijn visie. "Vroeger deden mensen bijvoorbeeld tientallen jaren met een lamp. De jongere generatie is sneller uitgekeken. Alles moet nu en zo snel mogelijk. Dit houdt in dat mensen veel sneller uitgekeken zijn op bijvoorbeeld een lamp of vaas", besluit Stephan.
Ook benieuwd naar de nieuwe collecties en de vernieuwde showroom? Neem dan contact op om een afspraak in te plannen.
Meer informatie:
Light & Living
's-Gravendijckseweg 8
2201 CZ Noordwijk
[email protected]
www.light-living.com