Als we Erwin van Beek spreken heeft hij er net buitenlandse bezoeken opzitten aan fabrikanten in België en Zwitserland. De General Manager van Headlam Nederland is vol lof over hoe beide leveranciers omgaan met de toekomstvisie van zijn groothandel, gespecialiseerd in raamdecoratie en vloerbedekkingen. "Hoe mooi is het als je een half jaar geleden een bepaald idee over een te lanceren product hebt besproken en vervolgens ziet dat het ook daadwerkelijk in concept uitgevoerd is. Daar word ik erg blij van", zegt de net 53 jaar geworden leider van Headlam Nederland. Samen met woordvoerster Sagitta Tobé belicht hij de actuele stand van zaken van de grossierderij uit Zutphen. Volgens hen komt er in het nieuwe jaar weer heel wat nieuws op de markt!
In Zutphen beschikt Headlam onder andere over een magazijnruimte van ruim 5000m² met een hoogte van 13 meter.
Bij Headlam staan kwaliteit, service, creativiteit en exclusiviteit hoog in het vaandel. Meer dan 60 medewerkers (waarvan 13 in de buitendienst) zijn nauw betrokken bij de vloer- en textielcollectie. In het imposante, 5.000 m2 grote magazijn (dat tevens dienst doet als expeditieruimte) wordt gebruik gemaakt van de meest geavanceerde machines. Eigen chauffeurs (Headlam heeft 10 vrachtwagens rondrijden) zorgen er vervolgens voor dat alle producten op tijd op hun bestemming liggen.
Naast gordijnstoffen en tapijt heeft Headlam ook PVC, vinyl, laminaat, egaliseermiddelen, karpetten en binnenzonwering in het assortiment. Haar merken bestaan uit onder andere Quickstep, Forbo, Gerflor, Interface, Unifloor, Krono, Multisol, Lano, F.Ball, COREtec, Bostik, Woontotaal en de eigen huislijn lifestyle-interior. Woninginrichters wordt het hele pakket aangeboden. Met één telefoontje kan een heel huis worden ingericht. Dan zorgt Headlam ook nog voor het gereedschap.
Erwin van Beek: "We beschikken over eigen vervoer, maar als je ziet hoeveel tijd er verloren gaat in files."
Positief bedrijfsresultaat
"De zomermaanden waren in onze branche tam, in september ging het weer de goede kant op en oktober was, zoals ook voor de zomer, goed en november is tot heden fantastisch", vervolgt Erwin. "We besluiten 2022 met een positief bedrijfsresultaat.
Als General Manager heeft Erwin de eindverantwoording over Headlam Nederland. Hij is altijd al gefascineerd geweest door de vloerenindustrie. Zijn vader was beginjaren '70 werkzaam voor Heuga in Amersfoort. Op latere leeftijd spendeerde Erwin menig uurtje op de productielocatie in Scherpenzeel als vakantiewerker. Jaren later was hij voor dezelfde fabrikant, alleen toen onder de naam Interface, werkzaam als Customer Support medewerker, later als Accountmanager voor Heuga Home Flooring. In 2010 startte hij als vertegenwoordiger bij Lethem Vergeer. In december 2014 werd hij Sales Manager Fabrics, sinds 2019 is hij werkzaam als General Manager voor Headlam.
Logistieke hubs
"Als groothandel geven we alle dagen vol gas en proberen we de service zo hoog mogelijk te houden. Dat heeft topprioriteit. Alles overziend zijn we klaar voor 2023, maar als bedrijf ben je afhankelijk van hetgeen om je heen gebeurt. We beschikken over eigen vervoer, maar als je ziet hoeveel tijd er verloren gaat in files, dan moeten we wellicht toch over andere mogelijkheden na gaan denken. Een daarvan is het inrichten van logistieke hubs verspreidt over Nederland, dus centrale distributiepunten waar onze spullen in de nachtelijke uren worden verzameld. Dat is nog een ruwe schets hoor, een toekomstidee. Maar wel een agendapunt", zegt Erwin. "Je moet constant nadenken over verbeteringen. In Engeland beschikt Headlam over ongeveer 20 van deze hubs. Ons moederbedrijf heeft er positieve ervaringen mee."
Sagitta Tobé: "Zo lang duurzaam niet duurder is en de juiste uitstraling heeft, kiezen ook consumenten voor duurzame gordijnen."
Onderscheidend punt
Volgens Erwin doen zijn Nederlandse concurrenten het ook goed. "Dan komt het voor ons aan op transport, digitalisering en service. Ondernemers moeten daarnaast tijdwinst boeken met onze producten, die snel en eenvoudig zijn te plaatsen. Zonder andere tekort te willen doen, maar een vloerenfabrikant als COREtec heeft producten in huis die snel en makkelijk gelegd kunnen worden en ook nog eens zo goed als klachtenvrij zijn. Dat wil je als ondernemer!"
"Service is een onderscheidend punt voor Headlam", vervolgt Sagitta. "Daar steken we veel tijd en energie in. Een goed voorbeeld is onze folderservice. Toen we die vorig jaar introduceerden, was de animo gering. Logisch, want de interieurbranche draaide als een tierelier. Nu het weer wat rustiger in de winkel wordt, zie je dat steeds meer retailers gebruik gaan maken van deze service."
"Breng jouw winkel in beeld met de huis-aan-huisfolder en laat weten dat in jouw winkel de nieuwste producten en trends te zien zijn", roept Headlam retailers op.
Nieuwigheden
De toeleveranciers van Headlam staan niet bepaald stil. Zij voorzien de groothandel telkens weer van de nieuwste ontwikkelingen en kwaliteiten, of we het nu hebben over Quick-Step, Forbo, Interface, Gerflor of COREtec. De laatste jaren is er een enorme vraag naar PVC, waar Headlam ook met haar eigen private label Lifestyle Interior op inspeelt.
Voor 2023 staan zoals gezegd tal van nieuwigheden op de agenda. "In het voorjaar lanceren we een nieuwe collectie gordijnen, waar de focus op duurzaamheid ligt", zegt Sagitta. "Zo lang duurzaam niet duurder is en de juiste uitstraling heeft, kiezen ook consumenten voor duurzame gordijnen. Vandaar dat we onze totale duurzame collectie verbreden met een grotere diversiteit in uitstraling van deze gordijnstoffen."
De PVC-vloer blijft de trend van nu, niet alleen vanwege de vele praktische voordelen maar ook vanwege de vele mogelijkheden in dessins.
Erwin: "Op vloerengebied vindt het komende jaar in elke productgroep vernieuwingen plaats. Daarnaast gaan we investeren in een nieuwe lijn in onze private label collectie PVC-vloeren, tevens starten wij het nieuwe jaar met de lancering van een geheel nieuwe collectie PVC klik vloeren. Als Headlam mogen we niet stil blijven staan, we blijven investeren in nieuwigheden.
De laatste jaren staan tapijt en vinyl onder druk, maar door de hoge energieprijzen zien we de vraag naar die producten weer toenemen. Dus ook op dat gebied gaan we een upgrading doorvoeren."
Sagitta: "Je ziet inderdaad dat huishoudens investeren in tapijt, want dat houdt de warmte meer vast. Daarom ook geven we onze relaties energiebesparende tips op het gebied van vloeren en gordijnen. Je moet constant kijken naar de vraag in de markt en de collectionering."
Toekomst
Naar de mening van Erwin is er voor zijn groothandel nog volop ruimte voor groei. "Waarom verkopen keukenzaken ook geen PVC vloeren? Met een paar simpele toevoegingen kun je als onderneming verder groeien.
Zelf denken we onder meer na over het vaker trainen van werknemers van onze relaties. In de detailhandel gaan veel jonge mensen aan de slag. Dan is het belangrijk dat zij over de juiste kennis beschikken. Op dat gebied kunnen we zeker nog stappen zetten.
Als Headlam hebben we ons de laatste zes, zeven jaar sterk gepositioneerd. Ik hoop dat onze klanten dat met me eens zijn. We zijn sterk met onze A-merken, hebben een hoog serviceniveau, doen veel aan marketing en hebben een sterke voorraadpositie. Ik hoop dat ze ons zien als een partner waarmee ze graag samenwerken.
Binnen Headlam is voor mij iedereen even belangrijk, mijn kantoordeur staat altijd open. We doen het samen, iedereen werkt met dezelfde intentie", zegt Erwin tot besluit.
Meer informatie:
Headlam
Bettinkhorst 4
7207 BP Zutphen
+31 (0)575-581822
[email protected]
www.headlam.nl