De totale waarde van pinbetalingen, geldopnames en iDEAL is in augustus licht gedaald (-1%) ten opzichte van juli. Ten opzichte van het gemiddelde niveau in Q2 is sprake van een afname van 2%. Dat meldt ING.
Visie van Sector Banker Dirk Mulder: “Mede dankzij de historisch hoge inflatie (14,5%, september 2022) en het historisch lage consumentenvertrouwen (-59, september 2022) liggen de consumentenuitgaven in food en non-food onder de waarde van de transacties in 2019.
Waar veel sectoren in het tweede kwartaal van 2022 nog een lichte groei lieten zien, zakt de omzet in de maanden juni tot en met augustus weg. Dit heeft ook te maken met de relatief hoge omzetten die vorig jaar in die maanden werd behaald. Consumenten konden niet op vakantie – of in eigen land – en gaven het geld dat ze hiermee bespaarden veelal uit in de Retail. September geeft echter een meer divers beeld. Waar de omzet in de home & living gerelateerde sectoren verder wegzakt – en dan met name de grote aankopen – doet de modebranche het nog verrassend goed. Het is onduidelijk hoe het uitgavenpatroon van consumenten zal gaan ontwikkelen, gezien de forse teruggang in het besteedbaar inkomen.”
Bron: ING