Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse huishoudens geven fors meer geld uit aan vloerbedekking

Volgens voorlopige cijfers van het CBS besteedden Nederlandse huishoudens in het eerste corona-jaar 2020 5% meer dan vijf jaar eerder (2015). De bestedingen aan stoffering, huishoudelijke apparaten en dagelijks onderhoud van de woning namen echter met 26% toe. Het effect van de coronapandemie is daarmee goed zichtbaar. Men is meer geld gaan uitgeven aan de eigen woning en de inrichting en het onderhoud daarvan. De productgroep met de sterkste procentuele toename van de bestedingen binnen deze categorie betreft (naast de restcategorie overige meubelen en stoffering) vloerbedekking.


PVC Rigid Click Solcora Hilltop 55503 Challum.

Vloerbedekking: +63%
Ten opzichte van het jaar 2015 namen de bestedingen aan vloerbedekking van de Nederlandse huishoudens met maar liefst 63% toe in het jaar 2020. Gaf een gemiddeld huishouden in het jaar 70 euro uit aan vloerbedekking, in het jaar 2020 betrof het gemiddeld 114 euro per huishouden.


Verdeling consumentenbestedingen aan vloerbedekking.

Als we kijken naar soorten vloerbedekking, dan maakt het CBS onderscheid tussen vaste vloerbedekking en tapijten, overige vloerbedekking en het laten leggen van vloerbedekking. Onderstaand figuur toont de procentuele verdeling van de bestedingen in het jaar 2020 over deze drie categorieën.

Vaste vloerbedekking en tapijten vertegenwoordigen 45% van de consumentenbestedingen aan vloerbedekking. Dat komt neer op 51 euro per huishouden. In het jaar 2015 betrof het nog 34 euro per huishouden. De categorie overige vloerbedekking (veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum enz.) kende een nog sterkere groei van de consumentenbestedingen. De bestedingen aan overige vloerbedekking ging van 36 euro naar 59 euro, een stijging van 64%.

Meubelen voor het huis
Vloerbedekking kent dan wel de sterkste procentuele groei, maar qua totale bestedingen binnen de categorie stoffering, huishoudelijke apparaten en dagelijks onderhoud van de woning, zijn meubelen voor het huis absolute koploper. In het jaar 2020 gaf een gemiddeld huishouden 643 euro uit aan meubelen voor in het huis. Onder meubelen voor het huis verstaat het CBS sofa's, divans, tafels, stoelen, kasten, ladekasten, boekenplanken, bedden, boxsprings, matrassen, tatami's, ladekasten, nachtkastjes, keukentafels en -stoelen, -kasten, aanrechtbladen en badkamermeubels. Ten opzichte van het jaar 2015 besteedde een gemiddeld huishouden in het jaar 2020 22% meer aan meubelen voor het huis. Aan tuinmeubelen besteedde men gemiddeld 18 euro in het jaar 2020.

Wil je weten wat exact de trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van vloerbedekking? Bij marktdata.nl is de volgende Trendmonitor beschikbaar: Vloerbedekking Trendmonitor 2020

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo 
0546 45 66 62
06-24207401
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: