Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Harm van de Ven, praktijkopleider bij 1573 Hout

“Wanneer leerlingen hun persoonlijke doelen behalen, geeft dat enorm veel voldoening”

Harm van de Ven werkt als praktijkopleider bij 1573 Hout in Beek en Donk. Sinds juli 2021 begeleidt hij met veel enthousiasme de leerlingen en leert hij ze de fijne kneepjes van dit mooie vak. Expertisecentrum meubelindustrie en interieurbouw (ECM) vroeg Harm hoe dat er voor hem in de praktijk uitziet. 



Kun je iets vertellen over jouw carrièreverloop? 
"Voordat ik in 2018 bij 1573 Hout in dienst trad, heb ik bij verschillende bedrijven BBL-stage gelopen en vakantiewerk gedaan. Sinds juli vorig jaar voer ik werkzaamheden als praktijkopleider uit. 

Waarom ben jij praktijkopleider geworden?
Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging naast mijn functie als interieurbouwer. Omdat ik vaak samen met leerlingen projecten realiseer en ik het leuk vind om dingen uit te leggen en te laten zien hoe het werkt, besloten we dat dit een mooie uitdaging zou zijn.

Wat is jouw grootste taak als praktijkopleider?
Het begeleiden, instrueren en enthousiasmeren van leerlingen. Daarnaast is een veilige werkomgeving een continu proces waar ik op let.

Is het belangrijk dat een bedrijf praktijkopleiders heeft?
Ja absoluut! Een eerste aanspreekpunt voor leerlingen tussen gemiddeld 16 tot 20 jaar oud is ontzettend belangrijk en heb ik vroeger zelf ook als prettig ervaren. Als praktijkopleider houd je de processen in de gaten, stuur je bij waar nodig en dit komt de algehele sfeer en productiviteit ten goede. Daarnaast moeten leerlingen zich in een bedrijf ook op hun gemak voelen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. De praktijkopleider speelt hier een grote rol in. 

Hoe zag het er in jouw tijd uit? Is de functie van praktijkopleider in de loop der tijd veranderd? 
Ik heb niet direct een echte praktijkopleider gehad. Die functie is later meer vormgegeven en afgekaderd. Destijds ben ik uiteraard wel door een paar vakmannen bij de hand genomen. In die zin was het qua gevoel een beetje hetzelfde.

Wat zijn je uitdagingen op het gebied van het begeleiden van leerlingen?
Niet iedere leerling is hetzelfde. De een pakt het nou eenmaal sneller op dan de ander en dat moet je goed aanvoelen én opvolgen. Dat betekent soms iets meer de tijd nemen en een manier vinden om het net anders uit te leggen, waardoor het wél gesnapt wordt. 

Wat maakt de functie praktijkopleider zo mooi?
Wanneer je van tevoren duidelijke (persoonlijke) doelen met leerlingen opstelt en ze deze naar verloop van tijd behalen, geeft dat enorm veel voldoening. 

Heb je tips voor nieuwe collega’s in de branche?
Het begint bij het enthousiasme en de interne motivatie van leerlingen. Hier moet in geïnvesteerd worden en daarnaast is het aanleren van de juiste mentaliteit ook een belangrijk element", besluit Harm.

Bron: ECM

Publicatiedatum: