Bedrijven worden verplicht om de sociale- en milieu impact in beeld te brengen van hun eigen activiteiten inclusief die van directe en indirecte handelsrelaties. Waar nodig moeten bedrijven actie ondernemen om schade te voorkomen of verzachten. Dat meldt Modint, het netwerk voor de interieur-, tapijt-, textiel- en kledingbranche.
Om te voldoen aan de wet moeten bedrijven due diligence in hun beleid integreren. Daarbij hoort ook het opzetten van een klachtenprocedure, het in kaart brengen van de effectiviteit van de maatregelen en publiekelijke rapportage volgens de nieuwe EU-Richtlijn voor duurzaamheidsrapportage (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD).
Wet handhaven
Nationale autoriteiten zullen toezien op de nieuwe regels. Deze autoriteiten mogen boetes opleggen wanneer bedrijven niet aan de regels voldoen, tenzij een bedrijf een contractuele clausule heeft opgenomen in het contract met de leveranciers (en eventueel een actieplan heeft afgesproken). Aansprakelijkheid kan niet worden ontlopen met als enige argument dat niet-EU-recht van toepassing is (toepasselijk recht). Het wordt daarnaast ook mogelijk voor slachtoffers om juridische actie te ondernemen tegen bedrijven die nalatig zijn geweest.
Ook in Nederland komt er rond de zomer een beleidsmix van verplichtingen, informatievoorziening, het inrichten van support centrum en (RVO) subsidie. Zo zullen er verplichte due diligence maatregelen voor bedrijven zullen zijn. "Modint houd je op de hoogte zodra er meer bekend is. In de tussentijd werken we door aan een NGA waarin bedrijven een Multi stakeholder platform wordt aangeboden waar we kunnen samenwerken en voorsorteren op due diligence, maar ook bijvoorbeeld circulaire ambities", aldus Modint.
Meer informatie:
Modint
www.modint.nl