Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Redacteur-onderzoeker Bart Lucassen van de Consumentenbond:

"Dat wij geld aannemen van fabrikanten in ruil voor goede testresultaten is zo apert onjuist"

Onder slaapprofessionals wordt regelmatig kritiek geuit over de manier waarop de Consumentenbond matrassen test. Met name de testresultaten van Emma-matrassen werken bij velen als een rode lap op een stier. Er zijn zelfs specialisten die de onderzoekers betichten van omkoping. Maar kom met dat verhaal niet aanzetten bij Bart Lucassen. Hij is redacteur-onderzoeker Producten bij de Consumentenbond. In die hoedanigheid test hij ook matrassen. "Wij worden er nog steeds regelmatig van beschuldigd dat we geld aannemen van fabrikanten in ruil voor goede testresultaten. En die beschuldiging is zo apert en aantoonbaar onjuist."

Er gaat bijna geen week voorbij of er komt een emailbericht bij Wonen360 binnen met betrekking tot het testen van matrassen. Rode draad daarbij is vaak dat vrijwel altijd de eindscores in twijfel worden getrokken. 

Dat doet ook de 68-jarige oud-eigenaar van een Belgisch familiebedrijf, dat sinds 1919 bestaat. Zijn zoon heeft vijf slaapvestigingen waar o.a. matrassen van Auping, Tempur, Magnitude en Equilli worden verkocht. "Ieder land heeft zijn consumentenorganisaties en in België is de bekendste Testaankoop. Ik heb daar een abonnement op en bij de testevaluaties van matrassen en bodems kwamen vroeger de grote merken aan bod, met name Auping, Beka, Tempur enz. Toen Auping gevraagd werd om hiervoor te betalen en dan kon er publiciteit mee gemaakt worden, verdween Auping naar de 4de of 5de plaats alsook de andere merken. Dan kwam opeens Emma op de 1ste plaats te staan en nu zelfs Sleepy en zij maken volop publiciteit hiermee."

Geloofwaardigheid
"Dan ben ik Emma matrassen gaan googelen en zij staan in ieder land op de 1ste plaats... Toch raar?!  Voor mij is de geloofwaardigheid van die consumentenorganisaties fel gezakt en ik ben dan eens naar andere producten gaan zoeken en het is bijna hetzelfde. Dus niet meer de beste matrassen staan op de 1ste plaats, maar degenen die er voor betalen staan op de 1ste", is hij van mening. "Vooral omdat er geen enkel ander product zo persoonlijk is als een matras of lattenbodem. Het zou hetzelfde zijn als je de prijs/kwaliteit van auto’s gaat onderzoeken. Je kunt je verplaatsen van punt A naar punt B met gelijk welke auto. Wil je comfort, prestige, snelheid zoals een Porsche of ben je tevreden met een sober model en voor jou hoeft niet iedereen om te kijken. Om dan te zeggen dat dat sober model als nummer 1 van de test gekozen is (omdat zij er voor betalen), dan vind ik dit consumentenmisleiding." 

Matrassenfabrikant
Een matrassenfabrikant uit Nederland die liever niet met naam en toenaam genoemd wilt worden omdat hij anders minder goede testresultaten vreest, is eveneens niet blij met de eindscores. Naar de mening van deze ondernemer speelt een concurrent 'het spelletje' niet eerlijk, doordat het middels allerlei trucs zogenaamd een nieuwe matras lanceert maar dat alleen op de markt brengt als ze winnen.

Eerlijk en transparant
De Consumentenbond test doorlopend matrassen. Volgens Ronald van Kralingen, medewerker Dienstverlening & Advisering, is de Consumentenbond een vereniging zonder winstoogmerk. "Zowel consumenten als bedrijven zorgen voor onze inkomsten. Die inkomsten zetten we direct weer in voor onze dienstverlening. We zijn hier altijd eerlijk en transparant over, zoals ook omschreven staat op onze site. We doen ons uiterste best om onze onafhankelijkheid te waarborgen."

"Indien bedrijven reclame willen maken met het predicaat Beste uit de test of Beste Koop, zoals vermeld, dienen zij hiervoor een licentie aan te schaffen. De aanschaf van een predicaat gebeurt achteraf en heeft geen enkele invloed op de uitslag van een test.

Een matras (net als veel andere geteste artikelen) is inderdaad persoonsgebonden en ieder heeft eigen specifieke voorwaarden en eisen. Vandaar dat de testen bij de Consumentenbond een vergelijker hebben. Hiermee kunnen leden, op basis van persoonlijke wensen, een betere keuze maken.
Als een artikel als beste uit de test komt, wil dat niet zeggen dat dit op individuele basis de juiste keuze is. Het artikel komt het beste uit de test op basis van hetgeen we hebben getest en het gemiddelde van de scores", aldus Van Kralingen.


Bart Lucassen is redacteur-onderzoeker bij de Consumentenbond.

Omdat Wonen360 van verschillende slaapprofessionals kritieken heeft ontvangen, leggen we Bart Lucassen, die zich vooral bezig houdt met het testen van matrassen, enkele specifieke vragen voor.

Test de Consumentenbond alle matrassen anoniem?
Bart Lucassen: "Ik neem aan dat u bedoelt dat de test blind wordt uitgevoerd, waarbij testers het merk van het matras niet zien? Dat is bij matrassen niet haalbaar, aangezien het merk soms zelfs in de tijk is gestikt. Maar er zijn heel weinig subjectieve oordelen in deze test, dus dat vinden we niet zo'n heel groot probleem."

Ik bedoel eigenlijk of de Consumentenbond de matrassen allemaal anoniem inkoopt bij de merken? Of zijn er ook merken die hun matras rechtstreeks naar de Consumentenbond stuurt?
Bart Lucassen: "We mogen volgens onze eigen regels geen producten direct van fabrikanten aannemen voor een test. Er zijn wel wat uitzonderingen mogelijk als het bijvoorbeeld gaat om gloednieuwe producten die we op tijd willen testen, maar dan moet er bijvoorbeeld iemand van ons persoonlijk naar het magazijn om zelf een monster te kiezen. Maar dit is bij matrassen niet aan de orde. We testen geen monsters die ons direct worden toegezonden door fabrikanten.

Wel is het natuurlijk zo dat we soms monsters direct moeten bestellen bij fabrikanten via de webshop. Het is theoretisch mogelijk dat de fabrikant ons adres of de naam van de besteller herkent, en ons bijvoorbeeld een speciaal geprepareerd monster opstuurt, of ons bijvoorbeeld betere service levert of iets dergelijks. Dat kunnen we maar in beperkte mate voorkomen, maar we zijn op de hoogte van het risico. Het is bij matrassen al eens voorgekomen dat we er voor kiezen om monsters te bestellen onder een aangepaste naam, en ze bij een huisadres te laten bezorgen."

Waarom scoort bijvoorbeeld het Felix matras dat precies hetzelfde matras als Emma02 is alleen met een andere hoes een 6.2 en Emma02 een 7.7?
Bart Lucassen: "De meest voor de hand liggende verklaring is dat wat we testten niet hetzelfde matras was. Voor zover ik weet is het Felix matras niet meer verkrijgbaar, en was dat al zo vanaf het moment dat we testresultaten hadden. U kunt de foto's van de matrassen die in ons lab waren hier en daar vergelijken.
Het is niet voor het eerst dat we deze vraag krijgen, en mijn analyse is en was dat de verschillende testresultaten niet wijzen op een probleem met de herhaalbaarheid van de test, maar eerder op een verschil in de matrassen."

Uit onderzoek van Wonen360 blijkt dat Felix inderdaad niet meer verkrijgbaar is omdat Emma het nu verkoopt als refurbished, zo blijkt hier. Emma geeft zelf aan dat Felix een refurbished matras van Emma is. De hardheden komen ook overeen. Als dit niet de Emma02 is welk Emma matras is dit dan? Niet Emma medium...

Hoe komt het dat stevige matrassen zo hoog c.q. positief uit de test komen? We zien namelijk veel klachten van consumenten die het Emma02 matras te hard vinden. Emma adviseert zelf ook Emma02 medium, maar deze scoort een 6.7 i.p.v. een 7.7.
"Wat het goed doet in onze test, zijn matrassen die goed ondersteunen. Op de site van de Consumentenbond staan meer details over hoe we dat testen. Maar goed ondersteunende matrassen zijn niet per se comfortabele matrassen. De uitdaging van onze test is om matrassen te vinden die goed ondersteunen én lekker liggen. In 2020 hebben we onze test vernieuwd met het doel om matrassen te vinden die daar beter aan voldeden. Daar is een hoop werk in gestoken. Voor die wijziging in de test klaagden veel mensen dat onze toenmalige testwinnaar te hard was. In het Consumentengidsartikel uit 2020 staan daar meer details over. Het resultaat was dat de Emma O2 toen de testwinnaar werd. We dachten toen een matras gevonden te hebben dat deze twee aspecten (en andere zoals levensduur) goed verenigde. Maar al vrij snel herhaalde het patroon zich. Sinds die publicatie klagen veel kopers inmiddels dat ook dit matras te hard is. Emma zelf heeft op basis van die klachten de oorspronkelijke O2 "hard" genoemd en een nieuwe "medium" variant geïntroduceerd. Maar die medium variant ondersteunt dus weer minder goed en doet het dus minder goed in onze test."

Subjectieve hardheid
Een deel van het probleem is volgens Lucassen dat het moeilijk is om te interpreteren wat "te hard" betekent. "Hardheid (firmness) kun je meten, en de Emma O2 (de harde) is helemaal niet zo heel erg hard volgens die meting. Dus objectief valt het wel mee. Maar subjectief blijkbaar niet. En het maakt ook nog eens uit hoe zwaar je bent en in welke positie je ligt voor wat je "subjectieve hardheid" zou kunnen noemen. Dit allemaal om aan te geven dat het niet zo simpel is als: laten we gewoon een zachter matras aanraden."

"Het is zeker niet zo dat we doof zijn voor de kritiek. Die trekken we ons heel erg aan. Maar het is ook niet zo dat de antwoorden voor het oprapen liggen. Wat ik kan zeggen: de zoektocht naar het perfecte matras, én de beste manier om matrassen te testen, gaat door", besluit hij.

Lees  h i e r  de reactie van Henk Waninge van Emma - The Sleep Company op dit artikel. 

Reageren? [email protected]