Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumentenbond veroordeelt verboden verkooptrucs van zeven meubelwinkels

'Wees je bewust van misleidende en agressieve verkoopmethoden. Die zijn verboden, maar worden wél gebruikt.' Dat stelt de Consumentenbond in een twee pagina's groot artikel in het januarinummer, waarin de 'verkooptrucs op de meubelboulevard' worden veroordeeld.
De vereniging die opkomt voor de belangen van consumenten heeft mysterybezoeken gebracht aan filialen van Beter Bed, Montèl, Profijt Meubel, Prominent, Rofra Home, Sanders Wonen en Seats & Sofa's. "Bij onze bezoeken aan Goossens, Haco en Pronto Wonen vielen ons geen verboden verkooptrucs op", schrijft redacteur Daan Vermeer.

Misleidende trucs
In het verhaal heeft hij het over misleidende trucs als 'Dit model kan binnen twee weken bij jou thuis staan' (Montèl) en 'Direct uit voorraad leverbaar' (Sanders Wonen en Profijt Meubel), terwijl de praktijk het tegendeel bewijst. Verder worden consumenten gelokt met lokkertjes: op het prijskaartje van een specifieke hoekbank staat 'Zoals getoond: €1999'. Maar volgens de verkoper (van Montèl) kost die hoekbank € 450 meer.' Ook Seats & Sofa's hanteert deze misleidende werkwijze.

Beter Bed blijkt bedden (voorraadmodellen) te verkopen zonder garantie. Ook Rofra Home wordt daarop betrapt. Volgens de Consumentenbond heb je echter altijd recht op wettelijke garantie.

De verkoopmethoden van Seats & Sofa's zijn agressief, concludeert de Consumentenbond. 'Ik wil nu een ja of een nee', zegt de verkoper tegen de mysteryklant. Als ze vraagt of ze er toch nog even over mag nadenken. 'Nee, dat kan niet!', krijgt ze te horen. Deze vorm van agressieve verkoop is verboden, concludeert de Consumentenbond.

Het complete artikel is in de Consumentengids van januari 2022 te lezen.

Reageren? [email protected]