Floor Siteur (30) en Jikke Snelleman (28) delen niet alleen de liefde voor elkaar maar ook voor het creëren van bijzondere interieurs. Het uitdenken en ontwerpen van interieur oplossingen; daar zijn ze goed in. Ze houden ervan als het niet alleen esthetisch maar ook praktisch klopt. We zijn benieuwd waarom ze doen wat ze doen. Bij hun bedrijf Format gaat specialist in plaatmateriaal Baars & Bloemhoff langs en stellen de nodige vragen.
Wanneer en op welke manier is Format ontstaan?
Floor weet als kleine hummel al dat hij interieurbouwer wil worden. Het is voor hem daarom niet meer dan logisch zijn schoolcarrière hierop af te stemmen. Na het afronden van zijn studie aan het Hout- en Meubileringscollege in Amsterdam, werkt hij een aantal jaar in loondienst als interieurbouwer. Daarna begint hij voor zichzelf. In deze tijd leert hij Jikke kennen, een gedreven marketeer met een ondernemersdroom.
Jikke: “Alweer 3 jaar terug hebben we, naast onze gewone baan, Format opgezet. Altijd met de gedachte om er ooit volledig voor te gaan. We onderzochten de markt en een manier om het anders aan te pakken dan de reguliere interieurbouwer. Hipper en wat minder conservatief. Met mijn marketing achtergrond en drive om te ondernemen vond ik het tof én interessant om dit serieus maar wel als side project op te gaan pakken. We ontwikkelden een huisstijl, bouwden een website en maakten content. Daarna zijn we begonnen.”
Floor vult aan: “We draaiden Format dus al 2 jaar naast onze ‘gewone baan’. Voor mij was dat mijn eigen meubelmakerij en Jikke had nog een functie als fulltime marketeer. Vorig jaar, toen door covid veel zomervakanties ingeruild werden voor een nieuw interieur wisten we het zeker: ‘Let’s do it!’. Naast dat dit de perfecte timing was, moest het ook wel. We konden het simpelweg niet meer combineren met onze onze fulltime jobs. Dus ik stopte met mijn bedrijf en Jikke zei haar baan op.”
Jullie zijn naast collega’s ook partners, hoe gaat dat?
Floor: “Ik heb mijn deel en Jikke heeft haar deel en daar laten we elkaar lekker vrij in. We blijven ook vooral doen waar we goed in zijn. Ik ben de vakman die mooie interieurs wil maken en ontwerpen. Jikke vult dat als projectmanager en marketeer perfect aan. Zij is strategisch ook goed.”
Jikke: “Daar waar Floor super technisch is, dat is natuurlijk zijn vak, ben ik juist heel erg communicatief en goed in het managen van een project. De meeste projecten komen rechtstreeks via Instagram bij mij binnen. Ik neem het voortraject voor mijn rekening. Het contact gedurende een project loopt altijd via mij. Als de deal gesloten is, gaat Floor technisch aan de slag. Zo hebben we een goede verdeling gevonden die precies bij ons past.”
Heeft het afgelopen jaar bij jullie veel in beweging gezet of is alles nog bij het oude gebleven?
Floor: “Doel je op covid? Voor Format heeft dat absoluut een positieve werking gehad. Maar ook zonder dat kunnen we soms bijna niet geloven wat we afgelopen jaar allemaal gerealiseerd hebben. Dat is best tof en daar zijn we echt wel trots op!”
Wat maakt jullie aanpak uniek?
Floor: “Jikke, ik en ons montageteam zijn het gezicht van Format, maar we kunnen dit natuurlijk niet alleen. Omdat het een hele investering is om een werkplaats in te richten, zijn we gaan kijken of dit ook op een andere manier kon. Het resultaat werd een uniek partnership met een productiebedrijf. Op deze manier kunnen we strak plannen en halen we altijd onze deadlines. Zo doen we geen concessies in kwaliteit en blijven wij het aanspreekpunt en de eindverantwoordelijke voor onze opdrachtgevers.”
Jikke: “Onze meeste leads halen we binnen via Instagram. Ik denk dat we ons op dat vlak onderscheiden. Dit was ook ons doel. We wilden zo de interieurbranche wat ‘ophippen’ & toegankelijker maken. Bijvoorbeeld voor starters die willen investeren in een mooi en duurzaam interieur. Dan kom je vaak bij custom-made uit en daar hangt een prijskaartje aan. Om deze reden zijn we al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een meer toegankelijke vorm van design.”
Lees hier het complete interview.