Met de Beddenbioscoop is hij via meer dan 60 kanalen in het nieuws geweest met zijn matrassenbedrijf. Dat is precies wat Joep Verbunt van Matt Sleeps als doel voor ogen had. Op een unieke manier zijn matrassen onder de aandacht brengen bij de consument. Met hem spreken we over het vijf jarig bestaan van zijn bedrijf, de ludieke acties en hoe hij de toekomst voor zich ziet.
Marketing
Voor Matt Sleeps had Joep een creatief bureau, waardoor hij voor andere merken unieke merkervaringen creëerde die zowel nationaal als internationaal werden opgepakt. "Na 1.5 jaar het bureau te hebben gehad was het tijd voor de volgende uitdaging. In plaats van alleen verantwoordelijk te zijn voor de marketing van een merk leek het mij een mooie uitdaging om de controle te hebben over de gehele gebruikservaring. Van de ontwikkeling van het product tot aan de bestelling, levering en de unboxing bij de klant thuis. Marketing hoort hier natuurlijk ook bij maar is slechts een onderdeel."
"In die tijd zag je steeds meer D2C (Direct 2 consumer) brands ontstaan in verschillende industrieën. Met name die industrieën die klaar waren om gedisrupt te worden. Doordat de producten online, zonder tussenschakels, werden verkocht. Lag de prijs vaak ver onder de huidige marktprijzen met vaak nog een betere service. Ik besloot dit te doen in een industrie waar ik zelf een slechte gebruikerservaring mee heb gehad, de matrassen industrie."
Toen kwam het moment waar Joep het onder andere voor deed, het houden en organiseren van spraakmakende acties, maar dit keer voor zijn eigen merk. "We opende de Hangover Bar. Een ding wilden we duidelijk hebben en dat is dat een bed meer dan alleen voor op te slapen. Als je een kater heb lig je vaak ook in bed en waarom dit niet doen op een plek waar je op je wenken bedient word?" Het was het begin van de naamsbekendheid van Matt Sleeps. De media publiceerde er massaal over. "Tot vandaag de dag gaat het nog steeds viral", vervolgt Joep. Tot op heden heeft Matt Sleeps al zeven ludieke acties op zijn naam staan. De laatste is de Beddenbioscoop. "Via meer dan 60 mediakanalen is er aandacht aan geschonken."
2 miljoen winst
Wat het Amsterdamse bedrijf anders doet dan andere slaapbedrijven, zoals concurrent Emma Matras is, naast het werken zonder investeerders, focussen op winst en klanttevredenheid. We focussen op de lange termijn. We doen dit bewust zonder investeerders die vaak korte termijn doelstellingen hebben. Dit kun je alleen volhouden als je richt op winstgevendheid i.p.v. omzetgroei. In 2017/2018 kwamen er veel internationale spelers met grote investeerders die marktaandeel kochten maar een verlies maakte op ieder verkocht product. Dit is iets waar wij niet in geloven. Als je een hoogwaardig product aflevert komt de klant als het goed is komende 10 jaar niet meer terug. Producten met verlies kopen hebben we dan ook nooit in geloofd."
"Doordat we rechtstreeks aan de klant leveren, krijgen we ook ook veel feedback. Zo vragen we bij ieder product dat retour komt, de reden van retour. We kwamen er zo achter dat de reden bijna altijd was dat het matras te zacht of te stevig was. Door hier goed na te luisteren zijn we tot het aanpasbare matras gekomen, die je per kant kan aanpassen. We zijn toen ook van 100 dagen naar 120 dagen proefperiode gegaan zodat de klant de mogelijkheid heeft iedere comfort optie goed te testen "
Zes medewerkers
"We hebben bewust een klein team van slechts zes medewerkers, dit is mogelijk doordat we veel automatiseren en werken met een grote flexible schil van rond de 30 freelancers. Dit zorgt er voor dat we heel agile zijn. We kunnen hierdoor makkelijk op en afschalen. Een BASF debacle of Corona zorgt hierdoor niet voor stress omdat we geen hoge vaste koste hebben. Dit zorgt er niet alleen voor dat onze klanten goed kunnen slapen maar wij ook."
Verbreden
Voor de komende tijd voorziet Joep de collectie van zijn bedrijf alleen maar verbreden. "Waar we nu matrassen, bedden, toppers en kussens verkopen zijn we bezig met een eigen bedtextiellijn en kindermatras. Er zijn ongeveer tien producten waar we aan werken achter de schermen maar deze brengen we pas uit als we er 100% tevreden over zijn."
Duurzaamheid
In de matrassenwereld is duurzaamheid een aspect dat velen bezighoudt. "Vanaf het begin produceren we zoveel mogelijk lokaal. Al onze producten worden dan ook in Europa geproduceerd. Onze drie bedden worden zelfs in Nederland geproduceerd. De matrassen die terug komen proberen we zoveel mogelijk te doneren aan goede doelen. Zo is er een samenwerking met RataPlan waar we matrassen doneren aan mensen die onder het minima leven. Maar ook zijn er afgelopen jaar veel matrassen naar Libanon gegaan."
"Na een bezoek aan RetourMatras zijn we afgestapt van latex, zijn we minder lijm gaan gebruiken zodat onze matrassen beter te recyclen zijn. We kwamen er ook achter dat het restproduct/schuim dat het oplevert nog te weinig vraag naar is. We zijn daarom aan het kijken wat voor producten we met dit schuim kunnen ontwikkelen.
Daarnaast zijn we bezig met een nieuw matras waar we je alleen de versleten onderdelen kan vervangen. Waardoor je de levensduur van het matras al snel kan verdubbelen. Ook zijn we bezig met het eerst volledige recyclebare kindermatras. Zodra deze bij ons terugkomt kan deze d.m.v. een voucher worden ingewisseld voor een volwassen Matt matras."
Matt Sleeps - 5 year anniversary from Matt Sleeps on Vimeo.
Meer informatie:
Matt Sleeps
www.mattsleeps.com