Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Negentigjarige familiebedrijf schrijft mooie cijfers in 2020

Ben van Elk van Dekker Zevenhuizen: "We komen gelukkig goed door de coronatijd heen"

Dekker Zevenhuizen BV bestaat 90 jaar. Opgericht in 1930 is het al vele jaren een van de toonaangevende ondernemingen in de Nederlandse woonmarkt. Als bedrijf is het gespecialiseerd in het bewerken van hoogwaardige materialen tot maatwerkbladen voor de keuken en badkamer. Wekelijks vliegen er duizenden de fabriek uit.

In de inspirerende showroom in het Dekker Trend Centre (DTC) spreken we Ben van Elk. Hij is al meer dan 31 jaar werkzaam voor het familiebedrijf en volgt de groei van de onderneming op de voet. "In 1989, toen ik begon hadden we één fabriek met een omzet van 37 miljoen (toen nog) guldens. Inmiddels zijn dit er zes, die samen goed zijn voor meer dan 100 miljoen euro omzet. Onze eigenaar Arie Dekker rekent dit nog regelmatig terug naar guldens en dan is het een hele hoop", vertelt Ben, die al zijn werkzame leven verantwoordelijk is voor productontwikkeling en 12 jaar gelden vond dat hier ook goed over gecommuniceerd moest worden en dus verantwoordelijk werd voor de marketing.

Een terugblik op het afgelopen jaar leert dat iedereen bij Dekker Zevenhuizen zich in maart kapot schrok toen heel Nederland leek stil te komen liggen. "Direct na de uitbraak van het coronavirus hebben we alle toekomstscenario's besproken, van wat te doen als het -10 wordt en wat als het verder zakt of zelfs tijdelijk tot stilstand zou komen. We maakten ons aan de andere kant ook enorme zorgen over onze gezondheid en hoe we onze medewerkers konden beschermen. De eerste twee maanden ging het minder, maar daarna bleek het allemaal mee te vallen en draaiden we weer op volle toeren. In september hadden we het zelfs drukker dan ooit."

Gaan jullie de groei in 2021 herhalen?
"Ik denk dat het komende half jaar nog heel goed zal zijn, maar daarna gaat het lastig worden. Op een gegeven moment zal de markt afkoelen. Wat gaat er dan gebeuren? Hoe verlopen de vaccinaties? Hoe ontwikkelt het coronavirus zich? De tweede helft van 2021 laat zich dan ook moeilijk voorspellen. Als Dekker Zevenhuizen verwacht ik echter een stabilisatie. Dit jaar hebben we weer een mooie groei ten opzichte van 2019. Om die te overtreffen in 2021, daar gaan we wel ons best voor doen."

Nieuwe kranenserie
Op het gebied van sanitair is Dekker druk met nieuwe producten bezig, zoals maatwerk wastafels met bijbehorende maatwerk meubelen. "De focus ligt dus op maatwerk en het zelf ontwikkelen van producten. In maart 2021 zal een volledig nieuwe kranenserie het levenslicht zien: Qisani Flow geheten. Hoogwaardige 100% RVS kranen voor de prijs van messing met bijpassende wasbakken. Het betreft ons huismerk dat we reeds in 2019 hebben geïntroduceerd.

Wij zitten bovenop de markt en weten wat de wensen van de klant zijn. Tel daarbij op dat we heel flexibel op de vraag van de klant kunnen reageren. Niet voor niets was Dekker vier jaar geleden het eerste bedrijf dat gekleurde roestvrijstalen PVD spoelbakken en kranen op de markt bracht. Nu pas komen de grotere merken."



Nederlandse markt
Het overgrote deel van de omzet van Dekker Zevenhuizen komt nu nog uit de Nederlandse markt. “Om verder te groeien, richten we ons ook op het buitenland, zo hebben we een fabriek en verkooporganisatie in Zweden voor de Scandinavische markt. Van de zes fabrieken staan er twee aan de Duitse grens, waardoor we ook een mooi deel van de markt van onze Oosterburen bedienen. Daar houden ze ook van onze innovatieve producten. Als we op de IMM/Küchenmeile staan, dan merken we dat de Duitse klanten de Nederlandse producten fraai en innovatief vinden", weet Ben te vertellen.



Fijn bedrijf
Dekker Zevenhuizen staat goed bekend in de branche en geldt als voorbeeld voor veel andere bedrijven. "Dat vind ik leuk om te horen, want het voelt als mijn eigen bedrijf. Het is een fijne onderneming om voor te werken. Natuurlijk moeten we winst maken, maar dat staat niet op nummer 1. Daarnaast blijft al het verdiende geld in het bedrijf. Om te investeren in nieuwe producten, nieuwe markten, machines enz. Dat is vastgelegd in het familiestatuut."

Negentig jaar is voorbij gevlogen. In 2030 bestaan we 100 jaar en vroeger kon je dan koninklijk worden, wie weet? We hebben duurzaamheid en continuïteit altijd hoog in het vaandel gehad. Dat is iets dat door Arie Dekker en zelfs al zijn vader Gijsbert als een vanzelfsprekendheid werd gezien. En helemaal leuk is dat de volgende generatie en zelfs al de kleinkinderen deze bedrijfscultuur uitdragen. In 2017 hebben we voor het eerst onze MVO inspanningen gedocumenteerd en kwamen we volgens MVO-register met een fantastisch  rapport naar buiten, waarmee we de MVO koploper award wonnen ", vertelt Ben met trots. "Inmiddels hebben we het nieuwe rapport 2020 gepubliceerd."

Weten wat de keukentrends voor 2021 zijn? Lees dan dit artikel.

Meer informatie:
Dekker Zevenhuizen
Nijverheidscentrum 2
2761 JP Zevenhuizen
www.dekkerzevenhuizen.nl
[email protected]