Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gordijnrails en roedes vaker online gezocht en minder prijsgevoelig

In vier jaar tijd stijgt aantal zoekopdrachten van 50.000 naar 113.000 per maand

In de afgelopen vier jaar werden er maandelijks gemiddeld ruim 70.000 zoekopdrachten in Nederland uitgevoerd naar gordijnrails en -roedes. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar behoorlijk gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2016 nog krap 50.000 zoekopdrachten, in de eerste negen maanden van 2020 werd er maandelijks gemiddeld ruim 113.000 keer gezocht naar rails en/of roedes. Daarmee is het zoekvolume in 3,5 jaar tijd met 131 procent toegenomen. Over de afgelopen vier jaar is het aandeel van zoekopdrachten met de term 'rails' er in 66 procent van alle zoekopdrachten met rails en/of roede er in en 'roede' vertegenwoordigt 34 procent van het zoekvolume. Dat meldt Marktdata.nl.

Jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume.
2017*) oktober-december 2020**) januari-september

Bovenstaand figuur toont de jaarlijkse mutatie van het zoekvolume. Het zoekvolume van rails en roedes steeg in het jaar 2017 met 11 procent, waarna de groei van het zoekvolume in het jaar 2018 met 17 procent iets groter was. In het jaar 2019 nam het zoekvolume behoorlijk toe met 31 procent. In de eerste negen maanden van 2020, dus tijdens de corona crisis, nam het zoekvolume met 60 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is in drie en een half jaar tijd het zoekvolume met 131 procent toegenomen. Het zoekvolume is vrij gelijkmatig verdeeld over de maanden van het jaar. In de maand september wordt er het meest gezocht naar gordijnrails en -roedes en in december het minst.

Eenvoud én elegantie is van toepassing op het garnituur W4 van Interstil. Het golfplooi garnituur valt op door de expressieve wandsteunen, die door hun speciale vormgeving een vloeiende overgang naar het profiel mogelijk maken. 

Lengtes
De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld per maand bijna 900 keer gezocht op een zoekterm met de tekst “3 m” of “300 cm” er in in combinatie met een rail of roede. Op de tweede plaats staat de lengte van 4 meter met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 500 zoekopdrachten. 5 meter staat op de derde plaats met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 400 zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. De procentuele verdeling van de onderscheiden zoektermen naar een lengte van een rail of roede ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar

37,4 procent van de zoekopdrachten naar rails en roedes van een bepaalde lengte heeft betrekking op een lengte van 3 meter.

Kleuren
Naar welke kleuren rails en roedes wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse zijn de meest voorkomende kleuren in de zoekopdrachten in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende kleuren in de zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur is een optelsom van alle verschillende zoekwoord-combinaties waarin de kleur voorkomt. Uit het figuur blijkt dat er relatief weinig op verschillende kleuren wordt gezocht.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.
 
Zwart is verreweg de meest gezochte kleur rail of roede. Dat wil niet zeggen dat het ook de meest verkochte kleur is; meestal zijn de producten wit, waardoor de kleur wit veelal niet gebruikt hoeft te worden in een zoekopdracht om bij witte producten uit te komen. Zwart is dan wel veruit de meest gezochte kleur, maar procentueel gezien groeide het zoekvolume de afgelopen jaren het sterkst van goudkleurige gordijnrails en gordijnroedes.

Prijsgevoeligheid
Naast zoekopdrachten over producten en productkenmerken wordt het internet ook vaak gebruikt voor het zoeken naar de scherpste prijs. Hoe vaak wordt er gezocht op prijs-gerelateerde zoektermen? Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar waarbij in de zoekterm een (scherpste) prijs gerelateerde zoekterm in relatie tot rails en roedes is opgenomen.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld per maand bijna 200 keer gezocht op een zoekterm met de tekst “goedkope” of “goedkoop” er in in combinatie met een rail of roede. De zoekterm “aanbieding” volgt met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 100 zoekopdrachten. Er wordt relatief weinig gezocht met prijs-gerelateerde zoektermen.

De procentuele verdeling van de onderscheiden zoektermen naar een scherpe prijs van rails en roedes ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar

Ruim de helft van de zoekopdrachten naar rails en roedes voor een scherpe prijs wordt uitgevoerd met de term “goedkope” of “goedkope” in de zoekopdracht.

In hoeverre neemt het zoekvolume naar een scherpe prijs toe of af? Onderstaand figuur toont de periodieke mutatie van het zoekvolume naar een scherpe prijs in de zoektermen ten opzichte van de ontwikkeling van het gehele zoekvolume op het gebied van rails en roedes.


Jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume
2017*) oktober-december
2020**) januari-september

Terwijl het totale jaarlijkse zoekvolume naar rails en roedes de afgelopen vier jaar flink is gestegen, laat de ontwikkeling van het zoekvolume van zoektermen naar een scherpe prijs een zeer bescheiden groei zien. Daarmee lijkt de consument relatief gezien minder prijsgericht te zoeken.

Bron: Raambekleding Trendmonitor 2020

Publicatiedatum: