In een uitgebreid sanitair-artikel in MIX geven DHZ-retailers en fabrikanten hun mening. Allemaal zien ze veel overlap tussen de sanitairspeciaalzaken en de bouwmarkten.
FOTO PLIEGER
'De sanitairmarkt was op consumentenniveau in 2018 goed voor een totaalomzet van 2,5 miljard euro', meldt MIXonline. 'De sanitairspeciaalzaak neemt daarvan bijna de helft voor zijn rekening (48,7%), gevolgd door het dhz-kanaal met 17,8%. Ander kanalen die een rol hebben, zijn de installateur (met of zonder showroom, 16,2%), de sanitair & installatie groothandel (5,3%), online (4,4%), overig (met name Ikea, 3,1%), tegelspeciaalzaak (2,7%) en de bouwmaterialenhandel (2,1%). Interessante opmerking nog is die over de klantreis: koopt de klant zijn sanitair bij één verkooppunt, dan heeft de bouwmarkt 15% marktaandeel in handen. Besluit de klant om bij meerdere verkooppunten over de drempel te stappen, dan heeft de bouwmarkt een duidelijk groter aandeel. Dan is er contact met 48% van de badkamerkopers (dit kan om de aankoop van een zeepbakje gaan bijvoorbeeld).'
Lees hier het complete artikel.