Ontwerpers van hotelruimten hebben traditioneel de voorkeur gegeven aan ofwel theatrale flair (barokke afwerking en weelderige bloei) of het tegenovergestelde: een ingehouden soberheid bestaande uit neutraal, eigentijds meubilair en acres beige-heid.
Dat is aan het veranderen. Nu kijken veel ontwerpers naar de steden en buurten waar hotels zijn gevestigd om inspiratie op te doen. De sfeer binnenin is meer 'woonkamer' dan 'lobby'. In de kamers verdringen galerijwanden generieke landschapsprints, en zijn er kunstobjecten en zachte meubels te vinden, aldus online magazine The Columbian.
Meiser Designhotel Lounge (Dinkelsbuhl), ingericht met de meubels van NIX Design by PMP Furniture.
Lobby is naast doorgang ook ontmoetingsplaats
"We hebben van onze showrooms en exposanten gehoord dat ze een toename van oplossingen in 'zachtere' stijl zien voor ruimtes zoals hotellobby's," zegt Byron Morton, vice-president leasing voor NeoCon, de beurs voor commercieel ontwerp die jaarlijks wordt gehouden in Chicago. "De lobby is in toenemende mate een gemeenschappelijke ontmoetings- en recreatieruimte in plaats van alleen een doorgang."
Tom Parker, mede-oprichter van de ontwerpgroep Fettle, die kantoren heeft in Londen en Los Angeles, zegt dat veranderingen in de manier waarop zakenreizigers werken zowel de openbare als de privéruimtes in een hotel hebben beïnvloed.
“Nieuwe technologie heeft de weg vrijgemaakt voor de 'gig-economie' en freelancen. Mensen werken nu flexibele uren vanaf locaties die bij hen passen. In elke stad is de lobby nu het kloppende hart van de openbare ruimtes, vol met mensen die op hun laptop werken, ”zegt Parker.
Fettle combineert elementen uit het midden van de eeuw, art deco, industrieel en Brits design. "Mensen willen lounge meubels en vergadertafels, maar wanneer de avond nadert en de laptops weggestopt zijn, verandert de lobby", zegt Parker.