Chinees meubeldesign kijkt terug op zijn culturele wortels en stimuleert oude technieken, materialen en vormen, zeggen de auteurs Charlotte en Peter Fiell, die zes items uit hun nieuwste boek Contemporary Chinese Furniture Design bespreken.
De auteurs interviewden de belangrijkste pioniers van New Chinese Design om beter te begrijpen wat er gaande was in de hedendaagse ontwerpscene van China. "Wat we ontdekten was een buitengewone verzameling ontwerptalent."
Hieronder introduceren de Fiells zes ontwerpers en studio's die New Chinese Design laten zien:
Jerry Chen studeerde aanvankelijk balletdansen en toneelontwerp, maar ging vervolgens zijn echte passie te volgen: het verzamelen van antiek wat hem helpt een veeleisend 'oog' te krijgen, dat kan worden toegepast op het ontwerp van hedendaagse objecten.
En dat is precies wat Chen heeft gedaan door middel van een opmerkelijke reeks meubelontwerpen, die zorgvuldig zijn gemaakt door bekwame ambachtslieden met behulp van complexe schrijnwerktechnieken uit het Ming-tijdperk.
In 2009 richtte de ontwerper Jiang Qiong Er het exclusieve lifestyle-merk Shang Xia op, met als doel het traditionele Chinese vakmanschap te behouden en te revitaliseren door het uit te drukken in een opwindende nieuwe taal van hedendaags design.
Een van de meest indrukwekkende prestaties van Shang Xia tot nu toe is de uitvoering van een reeks meubelstukken die daarvoor zijn gemaakt door de gerenommeerde lakmeester, Gan Erke.
Xu Ming en Virgine Moriette van Studio MVW combineren op speelse wijze oude Chinese vormen en motieven met een modernere, westerse gevoeligheid om meubelstukken te creëren met een onmiskenbaar Chinees-Frans élan.
Hun BlooMing-serie brengt het vermogen van de studio tot uitdrukking om eeuwenoude Chinese vormen om te zetten in iets verfrissends origineel.
Song Tao was de eerste directeur van Beijing Design Week, evenals een belangrijke pionier van het New Chinese Design. Zijn meubelstukken combineren vaak door veroudering verwoest hout met glanzend metaal om een dynamische spanning te creëren tussen oud en nieuw, oud en modern.
Toa's Modern Fossils-serie, inclusief zijn Osseus-bank, is eveneens geïnspireerd door de dynamische en veranderlijke omgeving van China.
Zhang Zhoujie loopt voorop in de professionele praktijk, met behulp van revolutionaire en disruptieve computeralgoritmen om meubels te maken zoals nooit tevoren.
Zijn meubels zijn inderdaad niet per se door hem ontworpen, maar door de generatieve computeralgoritmen die hij en zijn team maken.
Al meer dan tien jaar werkt Zhoujie aan zijn evoluerende Digital Object / Triangulation-serie, die net zo geïnspireerd is door de Taoïstische filosofie van spontaniteit als door de parametricisme-beweging
Yuan Yuan put inspiratie uit een breder cultureel landschap om werk te creëren dat verwijst naar oude en traditionele Chinese thema's, terwijl het ook perfect geschikt is voor de hedendaagse levensstijl.
Haar Light Fan-scherm verwerkt op slimme wijze traditionele stijve, schelpvormige ventilatoren in de constructie, terwijl haar Stone Vision chaise-longue refereert aan literati-cultuur.