Elke week leggen we mensen uit de interieurbranche wat vragen voor die niet direct over het werk gaan, maar juist een inkijkje geven in hun privéleven.
Deze week In het Glazen Huis: Bert-Jan van der Stelt
Bert-Jan van der Stelt is 50 jaar, getrouwd en vader van drie jongens. Hij woont in Amersfoort.
Sinds 2009 is hij werkzaam bij INretail, de brancheorganisatie voor wonen-, mode-, schoenen- en sportretailers. "Namens 13.000 winkels werken we iedere dag aan een sterke winkeleconomie (on- en offline) en ondersteunen wij ondernemers bij hun dagelijkse bedrijfsvoering. Binnen INretail ben ik als branchespecialist verantwoordelijk voor het woonsegment en de erkenningsregeling CBW-Erkend. Dat doe ik niet alleen, maar met een team van zeer betrokken collega’s",laat Bert-Jan weten.
Wat zijn je hobby’s?
Mijn belangrijkste hobby is de fiets. In de zomermaanden fiets ik regelmatig mijn rondjes op de racefiets en als het kan af en toe ook een pittige toertocht zoals de Amstel Gold Race. In de winter op de mountainbike door de bossen in en rond Amersfoort. Daarnaast ben ik actief als trainer en coach van het voetbalteam van mijn jongste zoon. Het mooie van mijn baan is ook dat je ook regelmatig winkels mag bezoeken en veel contact hebt met ondernemers. Hier komen hobby en werk mooi samen!
Wat is je lievelingseten?
Italiaans en Chinees
Wat is je favoriete vakantieland?
Drie jaar geleden hebben wij met ons gezin in de zomer een aantal weken rondgetrokken door Zuidwest Amerika. Een prachtige vakantie langs grote steden, fantastisch natuurparken en uitgestrekt landschappen. Deze afwisseling maakt dat Amerika met stip bovenaan staat als favoriet vakantieland.
Welke auto wil je graag op je oprit hebben staan?
Als budget geen rol speelt dan zou het een Porsche worden. Ik ben erg gecharmeerd van de 718 Boxster.
Wat is jouw woonstijl?
Laat ik het als warm modern beschrijven.
Wie is je favoriete ontwerper?
Ik heb geen favoriete ontwerpen, maar ben eerder een merkenman. Merken met een historie die met mooie ontwerpen hun stempel hebben gedrukt op de woonbranche. Vitra is zo’n merk, net als Capellini en Flos. In Nederland merken als Gelderland, Design on Stock, Label, Leolux en Auping. We mogen trots zijn op deze Nederlandse merken.
Welk meubelstuk komt jouw huis niet in?
In deze fase van mijn leven is een relaxfauteuil nog niet nodig.
Wat vind je de tofste beurs?
Milaan, ieder jaar weer fascinerend om te zien hoe deze beurs een internationaal publiek trekt.
Wat stoort jou het meest binnen de interieurbranche?
Er is te weinig vernieuwing. Ik werk nu 10 jaar in de woonbranche en als ik terugkijk dan is er in die tijd niets veranderd. Met name op het gebied van EDI en automatisering lopen we fors achter. Een actueel inzicht in omzet- en marge-ontwikkelingen is er vaak niet. Net zoals een geautomatiseerd bestelproces. De branche moet echt intensiever met elkaar gaan samenwerken. Niet alleen horizontaal maar ook verticaal met leveranciers. Verder maak ik mij grote zorgen over het tekort aan ambachtsmensen in de woonbranche. We kunnen mooie producten verkopen, maar als we deze niet binnen een redelijke termijn kunnen leggen of plaatsen dan hebben we een groot probleem. Binnen INretail is dit een belangrijk dossier waar we veel aandacht aan besteden samen met retailers, (vak)scholen en overheid. We hebben hier o.a. de site interieur-vakman.nl voor laten ontwikkelen, waarbij we het ambacht van stoffeerder, meubel- en keukenmonteur op een moderne manier onder de aandacht brengen van jongeren.
Wat hoop je binnen tien jaar te bereiken?
Ik hoop dat we dan een branche zijn die minder afhankelijk is van de conjunctuur, volop samenwerkt met elkaar en met leveranciers en verdergaand geautomatiseerd is. Waar MVO een belangrijke rol speelt met duurzaam producten en recycling van producten de norm is. Een branche met winkels waar je volop vermaakt en geïnspireerd wordt. En, tot slot, een aantrekkelijke branche voor (jonge) mensen om in te werken.
Reageren?
Bert-Jan van der Stelt
[email protected]
www.inretail.nl