De Britse meubelzaakeigenaar Angus Ponsford heeft vier verschillende strategieën voor het optimaliseren van showrooms. Zijn tips zorgen ervoor dat een showroom meer klanten overhaalt tot de aanschaf van meubelen.
“Als het op de retailkant van interieurdesign aankomt, is er geen betere manier om ontwerpconcepten in de markt te plaatsen dan door middel van voorbeelden. Visuele voorbeelden van bepaalde stijlen of vormen van expertise maken van een goede showroom een vitaal onderdeel van een retailzaak. Daarom laat ik hier een aantal essentiële onderdelen zien, waarmee een showroom kan worden ingericht die de aandacht trekt, producten aantrekkelijker maakt en uiteindelijk meer afzet creëert.”
Layout
Een weloverwogen layout is het eerste dat de aandacht van de klant trekt. Het is daarom van groot belang dat een bepaalde esthetiek in de layout aanwezig is. Er zijn hier verschillende mogelijkheden voor, zeker met betrekking tot moderne keukens. Deze variëren van een L-vorm of een U-vorm tot kookeilanden of lineaire galerijen. Varieer daarom met ontwerpen zodat er voor elke klant wat wils is. Verdeel je showroom in zones. Aan de hand van keuken- of dinercategorieën in eigen toegewezen zones kunnen klanten bepaalde stijlen of inrichtingen zich beter in het eigen huis voorstellen. Breng consistentie aan door middel van harmonieus gebruik van materialen, zodat de verschillende zones naadloos in elkaar overlopen.”
Aspecten uit het dagelijks leven
”Door een aspect uit het dagelijks leven aan je inrichting toe te voegen, kun je je producten aantrekkelijker maken voor de klant. Een effectieve manier hiervoor is het gebruik van verplaatsbare meubelen. Hiermee kun je de verschillende zones van elkaar scheiden en breidt je de toepassingen binnen de kamer uit. Het plaatsen van deze meubelen geeft de klant niet alleen een beeld van de stijl, maar laat ook zien hoe deze praktisch kan worden toegepast. Omdat dit soort meubelen makkelijk kunnen worden verplaatst of verwisseld, kan bovendien de showroom met gemak worden aangepast aan het huidige seizoen. Dit benadrukt de veelzijdigheid van je aanbod.”
Kleine details
”Details zoals textuur en verschillende lagen zijn een belangrijke manier voor interieurontwerp. Op deze manier kunnen de eigenschappen van een ruimte worden benadrukt en kan een overkoepelende stijl worden geïmplementeerd. Dit is een cruciaal element van de esthetiek, dat enorm bijdraagt aan hoe aantrekkelijk een bepaald product wordt ervaren. De keuzes qua details lopen van wat voor vloer er wordt gebruikt, tot subtiele toevoegingen zoals bloemen of kunstwerken. Goede details geven de showroom een huiskamergevoel, waarmee de klant beter wordt aangesproken.”
Huidige trends
”Als meubelretailer wil je de laatste trends bijhouden. Laat daarom meubelen zien die in lijn zijn met de laatste ontwikkelingen binnen de ontwerpsector. Houd ook de laatste trends qua kleur in de gaten en maak reclame voor het aantal kleuren waarin je assortiment verkrijgbaar is. Als je bijvoorbeeld een bepaalde keukenkast aanbiedt die in verschillende kleuren verkrijgbaar is, laat dan voorbeelden van de kleuren naast het showroommodel zien. Niet alleen bereik je hier meer klanten mee, maar laat je ook zien dat je geheel op de hoogte bent van de huidige trends.”
“Een goed ingerichte showroom kan een enorm verschil maken voor je omzet. Als je deze tips naleeft, kun je van seizoen tot seizoen een zo groot mogelijke klantenbasis aanspreken.”
Bron: KBBDaily.com