"Als je de media volgt dan valt je vast iets op. Steeds vaker gaan de onderwerpen over hoe we economisch en sociaal met elkaar omgaan. Met we bedoel ik landen, bedrijven, groepen mensen en individuen.
Gaat het om de sterkste?", vraagt Harry Bijl (Inspiratie en Innovatie) van Koninklijke INretail, dat de belangen behartigt voor iedereen die een (web)winkel heeft in retail non-food, zich af in en column op InRetail.nl. "Als je de rode draad in al die uitingen simpel stelt dan gaat het over: ‘Wie is de sterkste, mooiste, groeit het hardst, heeft het grootste bereik en wordt het meest geloofd? Wie bepaalt daarom het nieuws, de omgangsvormen, het aanbod, de spelregels en de tarieven?"
Volgens Bijl ligt de macht over de mediakanalen, het nieuws en onze economie bij een kleine groep global players. "Zij manipuleren, gestuurd door hun eigen belangen, onze beeldvorming. Hun motto is alleen: ‘Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke’.
Naar de mening van Bijl wordt er een schijnwerkelijkheid gecreëerd waarin 'wij' veel te makkelijk in meegaan. "Maar het gaat uiteindelijk niet om groot of sterk. Het gaat uiteindelijk om de vraag: Wat beteken je voor mensen? Bedrijven die alleen voor het eigen belang gaan zullen het niet redden. Schreeuwen en verdringen helpt maar tijdelijk, waardevol zijn brengt je verder."
Meer en meer nepnieuws wordt in omloop gebracht, vindt Bijl. "Welke ranking lijstjes, reviews kan je vertrouwen en geloven? En influencer marketing is dat betrouwbaar, of eenvoudig in te zetten? Onze maatschappij vervlakt doordat grote global players ons beïnvloeden op een schaal die bijna niet te bevatten is.
Wat is de moraal van mijn verhaal? Wees vooral kritisch over alles wat je leest, hoort en deelt. Als je vindt dat het niet alleen om jou of mij gaat, juist meer en meer om de ander, dan kan je het tij helpen keren. Sluit je wat vaker af voor mediabedrijven en hun eenzijdige nieuws."
Bijl wil retailers en andere belanghebbenden wakker schudden. "Als je ook van mening bent dat grote spelers als Google, Facebook, Amazon en Ali Express alleen het beste voor hebben met zichzelf, wat doe je daar dan aan? Blijf je er kopen ongenuanceerd berichten liken en delen? De komende tijd zal het steeds meer draaien om hoe echt je bent. Waar staat de winkel voor, wat is jullie identiteit, kan ik je vertrouwen, ben je transparant?"
Volgens hem liggen er vooral kansen in de lokale economie van de betreffende ondernemer. "Als jij dienst- en dankbaar bent naar je gasten zullen ze dat zeer waarderen. Als je hun oprechte aandacht geeft en leuke dingen doet, dan willen ze zich met jou verbinden. Als jij je vervolgens sociaal betrokken toont, dan ontstaat er vanzelf een cultuurverandering. Waarom denk je dat ze naar je toekomen? Da’s toch logisch… ze voelen dat je echt en oprecht bent!", besluit Harry Bijl, die al ruim 10 jaar werkzaam is als innovator en inspirator bij INretail.